SAMBAL UDANG ASAM ALA ACEH - PEMBUKA SELERA

Assalamualaikum,

Bagi orang Asia selalunya sambal di hidangkan sebagai pembuka selera dan di gandingkan dengan nasi. Berbagai jenis ragam pula sambal dan salah satunya yang menjadi kegemaran saya adalah sambal udang asam belimbing buluh. Lebih tepatnya sambal ini juga kegemaran allahyarham ayah saya semasa hayatnya. 

Resepi sambal ini adalah berasal dari Aceh dan selalu juga di hidangkan oleh ibu masa saya kecil dulu, sesuai dengan susur galur keluarga yang memang berasal dari sana, lama dulu. Walaupun sudah beberapa generasi di sini hidangan masih cenderung menggunakan asam belimbing buluh dan asam sunti (belimbing buluh yang di keringkan). Hari ini saya ingin berkongsi resepinya disini bagi yang ingin mencuba dan sebagai rujukan anak-anak saya pada masa akan datang.
SAMBAL UDANG ASAM - ALA ACEH 
BAHAN-BAHAN
100gm udang - ukuran sedang (bersihkan dan rebus - jangan lama sekadar udang masak)
5 biji cili padi 
1 ulas bawang putih 
3 ulas bawang merah
2 helai daun limau purut - di hiris nipis
3 biji belimbing buluh - yang agak lembut (hampir masak) - buang bijinya 
1 batang serai - ambil bahagian putihnya dan hiris nipis
garam dan gula secukup rasa
Cara membuatnya:

1. Tumbuk bawang merah, cili padi, dan belimbing buluh hingga bercampur.

2. Masukkan pula sedikit garam dan gula serta tambahkan hirisan serai dan daun limau purut dan tumbuk lagi.
3. Akhir sekali masukkan isi udang yang di rebus tadi dan di tumbuk kasar. Sedia untuk di hidangkan dengan nasi panas sebagai pembuka selera.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)