Assalamualaikum, 

Coleslaw adalah salah satu daripada pelengkap hidangan barat dan kalau dirumah ini anak-anak suka makan dengan roti bun kosong ataupun ayam goreng. Ada berbagai versi resipi coleslaw dan saya suka resipi dibawah ini kerana hasilnya memang menepati selera dan yang penting sekali ianya tidak berair. Resipi ini saya intai dari blog Che Mat dan resipi asal dari Chef Hussin.

Terima kasih untuk keduanya atas perkongsian dan izinkan saya panjangkan di laman blog ini pula untuk pembaca yang ingin mencubanya. Dan jangan lupa, baca juga 4 tips menjaga kesegaran coleslaw.
RESIPI COLESLAW DAN 4 TIPS MENJAGA KESEGARANNYA
Bahan-bahannya :
¼  biji kobis bulat – dihiris halus 
½  batang lobak merah - dicincang halus
½  biji bawang besar - dadu halus
2 sudu besar besar cuka makan
3 sudu  besar gula pasir
Garam secukup rasa
Mayonis  secukupnya

CARA MEMBUATNYA :

1. Kobis dihiris halus, cuci dan toskan. 

2. Seterusnya gaul rata kobis tersebut dengan gula dan cuka makan, perap 30 minit.Kemudian perah dan letak dalam bekas.

3. Satukan dengan bawang dan lobak merah tadi, gaul rata.

4. Tambah mayonis secukupnya dan perasakan dengan sedikit garam. Gaul rata dan simpan dalam peti sejuk. Hidangkan dingin.

Berikut pula adalah 4 tips menjaga kesegaran coleslow sebagai panduan.

4 TIPS MENJAGA KESEGARAN COLESLAW
1.   Bagi menjaga kesegaran coleslaw, buat dalam kuantiti  sebanyak yang anda rasa akan makan pada satu hidangan sahaja.

2.    Campuran coleslaw biasanya digabungkan dengan mayonis, jadi penting untuk menyejukkannya secepat mungkin selepas ianya digaul.

3.    Jika anda bercadang membawa coleslaw untuk berkelah ataupun barbeque, pastikan ianya diletakkan didalam bekas berisi pek ais. Coleslaw yang berada pada suhu bilik selama lebih dari dua jam, akan hilang kesegaran dan dikhuatiri memudaratkan kesihatan jika ianya masih dimakan.

4.    Keracunan makanan yang berkaitan dengan coleslaw biasanya dikaitkan dengan bakteria daripada kobis. Pastikan anda mencuci kobis yang telah diracik hingga bersih dan toskan sebelum digunakan.

5.    Untuk mengelakkan coleslaw daripada berair, selepas kobis  diperap dengan cuka dan gula selama 30minit, perah kobis tersebut sebelum digaul dengan lobak merah, bawang dan mayonis.


Assalamualaikum,

Panasnya cuaca kebelakangan ini kan? Tapi waktu malam cuaca dinginnya sampai off segala aircond dan kipas pula. Dalam cuaca yang tidak menentu macam sekarang ni kenalah banyak minum air dan makan buah-buahan. Kesihatan kena juga dijaga. 

Ini cerita semalam bila bercuti dan bersama si bongsu dirumah. Saya buatkan buah lai asam boi dan masukkan sebentar didalam peti ais. Sedapnya alahai makan sejuk-sejuk. Rangup buah lai dengan rasa masam, manis dan sedikit pedas benar-benar menggoda selera. Kiranya tak sedar, tahu-tahu dah habis 2 biji buah lai yang beratnya hampir 900gm tu. Hihihi...memang asyik makan buah lai asam boi sambil menonton TV. 

Rasanya semua dah tahu cara nak buat buah lai asam boi ini, tetapi saya kongsikan sekali lagi bagi yang belum pernah buat. Boleh juga gantikan dengan buah-buah kegemaran yang lain. Selamat mencuba ye :) 
BUAH LAI ASAM BOI 
Bahan-bahannya 
2 biji buah lai (berat buah yang saya gunakan adalah hampir 900gm)
5 tangkai cili padi 
2 sudu makan gula pasir
1 sudu teh garam
30 biji asam boi merah

Cara membuatnya :

1. Kupas buah lai, buang biji dan potong memanjang.

2. Masukkan gula, garam dan cili padi. Dalam gambar dibawah ni saya masukkan gula kastor sebab tu nampak halus. Nanti ada yang salah faham ingatkan garam pula ye. Garam sedikit sahaja (1 sudu teh). Tak perlu masukkan air kedalam buah lai asam boi kerana campuran garam dan gula pun dah buatkan ianya berair.



3.  Masukkan pula asam boi merah kedalam potongan buah lai. Kalau saya memang letak 30biji sebab suka rasa masam asam boi tu.




4. Akhir sekali gaulkan semua sebati dan bolehlah dihidangkan. Kalau sejukkan lagilah sedap. Selamat mencuba ye.


Assalamualaikum

Selamat berhujung minggu untuk semua pembaca yang sudi masuk ke blog ini. Perkongsian resipi untuk petang ini adalah muffin epal hijau. Walaupun epal buah yang di import, ia agak sinonim dengan selera masyarakat Malaysia dan dipelbagaikan juga dalam hidangan harian seperti dibuat jus, salad, kerabu, kek dan juga muffin. Lagipun harganya pun murah. Kalau di Langkawi ni sebiji epal hijau boleh didapati dengan harga semurah 90sen dan rasanya di luar Langkawi boleh dapat harga lebih murah daripada itu kerana di sini memang rata-rata harga barang yang dibawa masuk melalui kargo dari tanah besar harganya agak tinggi sedikit disebabkan pemborong terpaksa menanggung kos pengangkutan.

Baiklah berbalik kepada resipi muffin epal hijau ni, tidaklah sesukar mana pun.Sama juga dengan resipi muffin-muffin yang lain cuma adunan muffin epal hijau agak pekat. Tapi jangan risau, sebaik sahaja dibakar teksturnya akan menjadi gebu dan semestinya sangat enak.

Jom lihat resipi yang saya sediakan dibawah ini :) 

MUFFIN EPAL HIJAU
Bahan A
1 ½ cawan gula
2 biji telur
1 cawan minyak masak (Guna minyak sayuran lebih sihat)
1 sudu teh esen vanilla

Bahan B - Diayak
3 cawan tepung gandum
1 sudu teh garam halus |1 sudu teh baking soda |1 sudu teh kulit kayu manis

Bahan C
3 cawan epal - dikupas dan cincang halus
Gula perang secukupnya untuk ditabur atas muffin 

Cara membuatnya :

1.Panaskan oven pada suhu 180’c dan siapkan cawan muffin.

2.Kacau gula,telur,minyak dan esen vanilla dengan spatula@hand whisk sehingga gula hancur. 

3.Didalam bekas lain, ayak tepung gandum, garam halus, baking soda dan kulit kayu manis.

4.Seterusnya masukkan bahan yang diayak tadi sedikit demi sedikit kedalam bahan basah dan kaup balik hingga bercampur (jangan terlebih kacau kerana muffin akan menjadi keras). 

5. Masukkan pula epal cincang dan kaup balik sekali lagi.

6.Adunan menjadi agak pekat, tapi jangan risau kerana hasilnya selepas dibakar gebu dan lembut. Sudukan adunan tersebut kedalam cawan muffin yang telah disediakan dan tabur gula perang diatasnya. Bakar pada suhu 180’c (api atas dan bawah) selama 20-24minit.

Assalamualaikum, 

Salam petang jumaat, penghulu segala hari. perkongsian hari ini adalah bingka serikaya. Resipi bingka ini perkongsian dari rakan blogger iaitu yatie memories dan resipi asal dari kak Fida - MyR. Tentang rasa bingka ini, hmm memang sangat enak dan sesuai dengan selera. Adunannya tidak letak gula dan rasa manis-manis buah bingka ini hanya bersumberkan dari serikaya yang menjadi bahan utama dalam resipi ini. 

Memang rugi sesiapa yang tidak mencubanya. Resipi asal letak 1 sudu besar mentega yang telah dicairkan tetapi saya terlupa pula nak cairkan mentega terlebih dahulu tetapi alhamdulillah menjadi juga. Kalau nak gantikan mentega dengan minyak masak pun boleh juga. Baiklah, saya kongsikan sekali lagi resipi Bingka serikaya dibawah ini dan selamat mencuba ye ;) 
BINGKA SERIKAYA
Saiz loyang (8in x 8in) 

Bahan-bahan 
1 tin kaya (480gm) 
4 biji telur
200 ml santan pekat - guna santan kotak 
200 ml susu cair
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu besar minyak/mentega cair
180 gm tepung gandum - diayak
Sedikit pewarna kuning (atau hijau jika mengguna kaya pandan) 

Cara membuatnya:

1. Campur semua bahan kecuali tepung dan pewarna dan kacau hingga sebati.

2. Masukkan tepung serta pewarna dan kacau lagi hingga adunan sebati. 


3. Tuang adunan ke dalam loyang/acuan bergris, tabur bijan jika suka.

4. Bakar pada suhu 180C selama 30min atau hingga bingka kelihatan garing. Sejukkan bingka, potong dan sajikan. Bingka ini juga enak dimakan ketika suam.

Assalamualaikum,

Masyarakat di Malaysia memang sinonim dengan makanan yang pedas dan membuka selera seperti sambal goreng kering. Sambal kering bukan sahaja dinikmati bersama nasi putih tetapi digandingkan juga dengan bubur nasi, roti dan enak diratah begitu sahaja. Walaupun bahan-bahan yang digunakan agak minimum tetapi rasanya tetap enak dan jika kena cara penyediaanya sambal jenis ini tahan lama serta boleh dibawa keluar negara ketika melancong ataupun menunaikan ibadah Haji di Mekah. Sambal kering jenis ini juga sesuai untuk dijadikan bekalan pelajar-pelajar yang tinggal diasrama yang merindukan masakan dari rumah.

Ada dua jenis sambal kering yang boleh dicuba iaitu seperti berikut :
Resipi 1
SAMBAL GORENG CILI KERING
Bahan-bahan:
100 gram cili kering
50gm ikan bilis
7 ulas cili merah – dimayang halus
½ sudu besar jus asam jawa
Garam dan gula secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara membuat :
1. Rebus cili kering hingga lembut, toskan dan tapis agar terpisah dari bijinya.
2.Tumbuk cili kering tersebut dan jika mesin, jangan gunakan air langsung, hanya masukkan minyak kedalam pengisar. Tekstur cili yang di tumbuk atau dimesin hendaklah kasar sedikit
3. Goreng ikan bilis hingga garing, angkat dan toskan minyaknya. Ketepikan seketika.
4. Panaskan minyak didalam kuali, dengan menggunakan api kecil tumis bawang merah yang dimayang tadi dan kacau hingga garing. Masukkan pula cili kering yang ditumbuk bersama jus asam jawa dan masak lagi sambil dikacau tanpa henti hingga cili menjadi kering seperti tekstur serunding dan pecah minyak.
5. Setelah cili masak sepenuhnya masukkan ikan bilis goreng dan perasakan dengan garam dan gula.
   
Resipi 2
SAMBAL GORENG TEMPE DAN BILIS
Bahan A
100 gram kering ikan bilis - dikopek
200 gram kacang tanah
2 bungkus tempe – dipotong nipis
Garam dan gula secukup rasa
2 sudu besar gula pasir
4 sudu besar air asam jawa
2 sudu besar udang kering – dikisar halus
Bahan B  - (Kisar dengan sedikit minyak – tanpa air)
4 ulas bawang putih
8 ulas bawang merah
16 tangkai cili kering - direndam dalam air panas hingga lembut dan toskan

Cara membuat :

1. Panaskan kuali dan goreng tempe. Bila dah bewarna kuning dan garing angkat dan toskan. Kemudian goreng pula kacang tanah didalam minyak tersebut dan dikacau selalu agar tidak hangit. Angkat setelah garing. Goreng pula ikan bilis hingga garing dan toskan.
2. Tumis bahan kisar hingga wangi dan pecah minyak, masukkan air asam jawa serta garam, gula dan udang kering. Renih menggunakan api kecil dan pastikan sambal betul-betul masak dan kering.
3. Seterusnya masukkan kacang tanah, tempe dan ikan bilis dan kacau hingga sebati dengan sambal. Setelah sambal kering matikan api dapur.

6 TIPS UNTUK KEKALKAN KETAHANAN SAMBAL KERING
Walaupun betul-betul mengikut resipi yang diberikan kenapa sesetengah orang yang cuba membuatnya tidak menjadi dan sambal tidak tahan lama? Ada 6 tips untuk kekalkan ketahanan sambal kering yang akan saya kongsikan iaitu seperti berikut:

1.      Sebelum mula membuat sambal, sediakan bekas kedap udara yang sesuai untuk menyimpan sambal dan kelengkapan dapur yang akan digunakan untuk proses pembuatan sambal iaitu seperti blender, lesung batu, food processor dan pisau dapur dalam keadaan bersih kerana sisa makanan atau kotoran boleh menjadi tempat kuman membiak dan mengakibatkan sambal tidak tahan lama .

2.      Kisar bahan-bahan dengan menggunakan sedikit minyak masak sahaja, bukannya air. Boleh juga ditumbuk cili kering hingga lumat.

3.      Tumis bahan kisar hingga kering dan pecah minyak. Bahan tumisan yang tidak kering membuatkan sambal tidak tahan lama, mudah berkulat serta berubah rasa dan aroma.

4.      Guna ikan bilis yang berkualiti, begitu juga bawang dan juga cili kering.

5.      Setelah sambal benar-benar masak, matikan api dapur dan tunggu hingga sejuk barulah dimasukkan kedalam bekas kedap udara.

6.      Ketika mengambil sambal, gunalah sudu yang bersih. Jangan gunakan sudu basah ataupun yang telah digunakan untuk makan sambal kerana bakteria dari udara dan bahan makanan lain boleh mengakibatkan sambal tersebut berkulat.

Itulah dua resipi sambal kering dan 6 tips untuk membuatnya tahan lama. Semoga bermanafaat dan selamat mencuba.
Assalamualaikum, 

Perkongsian resipi  biskut nestum cinta hati dan 4 tips yang betul menyimpan biskut untuk dicuba. Jom tengok resipi yang saya sediakan dibawah ini :) 
BISKUT NESTUM CINTA HATI
Bahan A
260gm mentega
40gm shortening
100gm gula icing
2 sudu teh esen vanilla

Bahan B 
280gm tepung gandum 
40gm tepung jagung
100gm nestum - dikisar halus

Hiasan: Kuning Telur, Nestum dan  potongan ceri 

Cara membuatnya :

 1. Panaskan oven pada suhu 150C.

2. Pukul mentega, shortening, gula icing dan esen vanilla hingga berkrim. Masukkan bahan pula bahan B dan uli hingga menjadi doh.

3. Canai dan terap dengan acuan. Sapu dengan telur dan tabur nestum dan ceri diatasnya.

4. Susun di dalam dulang pembakar yang telah digris terlebih dahulu. Bakar pada suhu 150C selama 25 - 30 minit atau sehingga biskut masak.


5. Sejukkan dan bolehlah disimpan dalam bekas kedap udara.

Gambar Ehsan Google

4 TIPS MENYIMPAN BISKUT AGAR KEKAL RANGUP
1.DINGINKAN BISKUT TERLEBIH DAHULU
Ketika baru dikeluarkan dari oven, biasanya biskut agak lembik. Biarkan beberapa saat dalam udara terbuka hingga biskut dingin baru masukkan ke dalam bekas kedap udara. Jika disimpan ketika masih suam atau di campur dengan biskut lain di dalam satu bekas, biskut akan mudah rosak dan lemau.
2. PASTIKAN BEKAS UNTUK MENYIMPAN BISKUT BENAR-BENAR KERING
Pastikan bekas menyimpan biskut benar-benar kering agar biskut tetap rangup. Lap bekas tersebut dengan tuala dapur yang bersih dan angin-anginkan beberapa saat atau jemur di bawah terik matahari agar benar-benar kering. Jika bekas menyimpan lembab, biskut akan mudah berkulat.
3. GUNAKAN BALANG  YANG KEDAP UDARA
Pilihlah bekas menyimpan kedap udara atau balang dengan penutup yang dilengkapi dengan penutup khusus untuk biskut lebih tahan lama dan kekal ranggup.
4. MASUKKAN BUNGKUSAN KECIL GARAM DALAM BALANG KUIH
Selain memakai silica gel dalam bungkusan, kelembapan udara dalam balang juga boleh di kurangkan dengan garam. Bungkus 1-2 sudu teh garam dengan kain bersih lalu masukkan ke dalam balang dan susun biskut di dalamnya. 
Assalamualaikum, 

Selain menjadi kegemaran anak-anak iaitu digandingkan dengan susu ketika sarapan pagi, coco crunch juga sesuai dijadikan sebagai kudapan ataupun pengganti biskut ketika lebaran. Bagi yang gemarkan rasa coklat, bolehlah mencuba resipi coco crunch coklat bergajus dibawah ini. 

Tips untuk meranggupkan coco crunch coklat bergajus ini adalah pastikan coklat masakan suam terlebih dahulu barulah disira (masukkan coco crunch dan jagus panggang). Sungguh mudah dan pasti anak-anak gemar rasanya. Jom lihat resipi dibawah ini dan selamat mencuba :) 
COCO CRUNCH COKLAT BERGAJUS
Bahan-bahan
200gm coklat masakan 
1 sudu besar shortening  
150gm coco crunch 
50gm biji gajus panggang – dicincang kasar
Cawan kertas secukupnya

Untuk Hiasan
Coklat rice secukupnya 

Cara membuatnya :

1. Cairkan coklat masakan dengan shortening  menggunakan kaedah double boil .

2. Setelah coklat cair, matikan api dapur dan biarkan coklat agak suam baru masukkan coco crunch dan biji gajus.  

3. Kacau hingga bercampur dan masukkan kedalam cawan kertas.

4. Tabur coklat rice dan biarkan biskut sejuk dan bolehlah disimpan kedalam balang kedap udara.

Assalamualaikum. 

Saya masih dalam proses release resipi dan gambar yang masih tersimpan dalam draft dan berikut adalah perkongsian Biskut Badam Hitam Manis untuk petang ini. Abaikan sampul duit raya aidilfitri yang digunakan sebagai backdrops dalam gambar sebab photoshoot ini adalah untuk Majalah Saji keluaran bumper raya pada tahun ini.
BISKUT BADAM HITAM MANIS 
Bahan-bahan
200gm mentega – potong kiub
100 gula icing 
1 sudu teh esen vanilla

Bahan diayak
25gm serbuk coklat
40gm tepung beras
120gm tepung gandum
¼ sudu teh soda bikarbonat
3 sudu besar serbuk badam

Cara membuatnya :

1. Lapik loyang dengan kertas kek.

2.Putar mentega dan gula icing hingga kembang. Masukkan esen vanilla sambil diputar lagi dan masukkan bahan yang diayak sedikit demi sedikit hingga semua bercampur.

3. Tutup adunan dengan plastik dan masukkan kedalam peti sejuk (chiller) selama lebih kurang 20minit supaya mudah dibentuk. 

4. Setelah itu bentukkan doh seperti bebola dan leperkan menggunakan garfu didalam loyang. Tabur tepung pada garfu tiap kali digunakan untuk mengelakkan daripada adunan melekat. Hiaskan dengan potongan badam diatas biskut.

5. Panaskan oven pada suhu 170’c terlebih dahulu dan bakar biskut selama 10 hingga 15minit . Setelah masak sejukkan biskut diatas redai dan bolehlah dihiasi dengan coklat putih.

Assalamualaikum

Perkongsian resipi pagi ini adalah pisang sira dari negeri cik Siti Wan Kembang. Jujurnya saya kurang arif mengenai resipi sebenar pisang sira ni sebab pernah makan pun sekali dua sahaja ketika berkunjung kesana, dan di Langkawi ini memang tak pernah lihatlah orang berjualan pemanis mulut ini.

Resipi yang saya buat ini adaptasi dari blog Nadz@cute oven small kitchen, dan menurut Nadz resepi pisang sira ni, tak ada yang standart tertentu. Ianya bergantung kepada citarasa masing-masing. Kalau suka makan pisang sira dengan air gulanya yang banyak, tambahkan lagi air dan juga gulanya. Kalau suka air gulanya sedikit likat perlulah lebihkan gula, tetapi baiknya kurangkanlah  gula, nanti kena diabetes pula kan.

Bunga cengkih dan bunga lawang tu pula boleh adjust ikut selera masing-masing juga. Mungkin ada orang yang suka bau rempah-rempah ni. Ada juga yang lebih suka menikmati pisang sira yang biasa/kosong sahaja. Jadi adjustlah sama ada nak letak banyak atau sikit dua bahan itu atau tak nak letak langsung pun boleh. Kalau saya cuma letakkan bunga cengkih sahaja.

Baiklah terimakasih untuk Nadz dan saya kongsikan sekali lagi resipi pisang sira yang telah saya cuba ini :) 
PISANG SIRA
Bahan-bahan :
5 biji pisang nangka - kupas dan belah dua
1 cawan air
½  cawan gula pasir
5 kuntum bunga cengkih
1 kuntum bunga lawang
1 helai daun pandan
Setitis pewarna kuning

Cara menyediakannya :

1. Masak gula bersama air di dalam periuk. Masukkan daun pandan dan biar sehingga menggelegak dan gula larut.

2. Sementara itu kupas kulit pisang dan belah pisang kepada dua bahagian memanjang.

3. Kecilkan api dapur. Titiskan setitis pewarna kuning dan masukkan pisang bersama bunga cengkih dan bunga lawang.

4. Setelah itu tutup periuk dan reneh sehingga pisang empuk dan matikan api dapur. Boleh dihidang setelah hilang wap panasnya ataupun lebih sedap disejukkan dahulu di dalam peti ais.
Assalamualaikum, 

Salam jumaat yang penuh barokah. Saya teruskan dengan perkongsian Biskut Mentega Rangup, pada hari ini. Biskut ini sangat simple, rangup dan cair dimulut.   

Jom tengok resipi dibawah ini :) 
BISKUT MENTEGA RANGUP
Bahan-bahan
250gm mentega
60gm gula icing
1 sudu teh esen vanilla
250gm tepung gandum

Cara membuatnya :

1.Panaskan oven pada suhu 180’c dan lapik loyang dengan kertas kek.

2. Masukkan mentega kedalam mangkuk besar dan pukul dengan mixer hingga berkrim. Masukkan pula gula icing, esen vanilla dan pukul  lagi hingga adunan menjadi putih dan berkrim.

3. Masukkan tepung  gandum dan kacau dengan spatula hingga menjadi adunan. Seterusnya masukkan adunan tersebut kedalam plastik segitiga yang  telah dipasang acuan berbentuk bintang bersaiz 1cm.

4. Picit adunan keatas loyang mengikut bentuk yang disukai. Lakukan dengan cepat kerana adunan akan menjadi semakin keras dan sukar untuk dipicit.

5. Bakar selama 10 hingga 12minit atau sehingga biskut menjadi agak keperangan. Sejukkan diatas redai sebelum disimpan kedalam bekas kedap udara.
Assalamualaikum, 

Walaupun lebaran telah berlalu diharap perkongsian resipi Biskut Badam Lebaran ini masih lagi bermanafaat dan sesuai bagi yang ingin mencubanya. Iyelah tak semestinya tunggu lebaran atau musim perayaan untuk buat biskut, kan. Hari-hari biasa pun boleh juga mencuba.

Jom lihat resipi yang saya sediakan dan kenali juga 5 teknik membuat biskut dibawah ini. 
BISKUT BADAM LEBARAN
Bahan-bahan
250gm serbuk badam
220gm tepung gandum
1 sudu teh baking powder
95gm gula icing
½ sudu teh garam halus
100gm minyak jagung
50gm mentega cair

Untuk Hiasan
1 biji telur – dipukul ringan
Badam untuk hiasan

Cara membuatnya :

1. Panggang serbuk badam pada suhu 150'c didalam oven selama lebih kurang 5 minit sambil dikacau. Keluarkan dari oven dan sejukkan.

2. Didalam mangkuk besar masukkan tepung gandum, baking powder dan garam halus. Masukkan juga gula icing dan serbuk badam. Kacau agar semuanya bercampur.

3. Masukkan pula minyak dan mentega cair dan kacau adunan hingga menjadi doh. Jika adunan agak kering, boleh tambahkan lagi sedikit minyak.

4. Panaskan oven pada suhu 180'c dan lapik loyang dengan kertas kek. Canaikan adunan kepada ketebalan 1cm dan terap dengan acuan kegemaran.

5. Atur biskut didalam loyang dan hias dengan sapuan telur dan badam diatas biskut.

6. Bakar biskut selama lebih kurang 15 -  18minit atau sehingga  biskut masak. Setelah biskut masak sejukkan diatas redai dan bolehlah disimpan kedalam balang kedap udara.

KENALI 5 TEKNIK MEMBUAT BISKUT  
Gambar Ehsan : Google

1. CREAMING METHOD: Lemak dan gula dipukul bersama terlebih dahulu selama 1-2 minit. Masukkan telur dan bahan kering secara perlahan ke dalam adunan gula-lemak, lalu kacau dengan menggunakan spatula atau senduk. Untuk adunan ini, gunakan mentega bersuhu ruang, agar lebih mudah tercampur dengan gula.
Ciri: Menghasilkan tekstur biskut lebih ringan.

2. RUBBING IN METHOD: Digunakan dalam membuat biskut seperti shortbread. Lemak dimasukkan ke dalam bahan kering (tepung gandum, gula icing, dan rempah-rempah). Lemak yang digunakan harus dingin, agar adunan terbentuk cantik seperti yang diingini. Kadang-kadang susu, telur, dan air digunakan untuk melembapkan adunan.
Ciri: Tekstur biskut berat dan agak padat serta keras 

3. THE MELTED METHOD: Mentega dicairkan terlebih dahulu dan dicampur dengan gula. Bahan kering dimasukkan ke dalamnya, sambil diuli hingga terbentuk adunan.
Ciri:  Tekstur biskut yang rangup 

4. THE ALL IN ONE METHOD: Dengan menggunakan bantuan food processor, semua bahan dicampur menjadi satu. Biasanya digunakan untuk membuat biskut dengan adunan yang ringan dan lembut, dengan perbandingan bahan basah lebih banyak dari bahan kering.
Ciri: Tekstur biskut yang lembut  dan sangat rapuh contohnya biskut lidah kucing.

5. THE WHISKED METHOD: Bahan kering dimasukkan secara perlahan ke dalam adunan gula dan telur yang sudah dipukul hingga putih. Telur yang digunakan kadang-kadang hanya bagian putihnya saja.                                                                             Ciri: Tekstur biskut ranggup tetapi di bahagian dalam sangat lembut dan mudah cair di mulut. 
Assalamualaikum,

Masih dalam proses perkongsian resipi-resipi yang masih tersimpan di dalam draft. Resipi biskut pandan kasih bertaut ini belum ada didalam entry blog fiza's cooking tetapi pernah disiarkan dalam Majalah Saji keluaran Bumper raya tahun ini. Turut disertakan 8 tips asas menghasilkan biskut bagi yang masih baru belajar. Jom lihat perkongsian dibawah ini.
BISKUT PANDAN KASIH BERTAUT
Bahan-bahan
200gm mentega
120gm gula icing 
200gm tepung gandum
50gm serbuk badam
80gm tepung jagung
Secubit garam halus
1 sudu teh pes pandan

Cara membuatnya :

1.Ayak tepung, tepung jagung dan garam halus. Masukkan serbuk badam, kacau rata dan ketepikan seketika.

2.Putar mentega, gula icing dan pes pandan sehingga kembang dan bercampur rata. Masukkan campuran tepung tadi sedikit demi sedikit hingga menjadi doh.

3.Canai adunan kepada ketebalan 0.5cm dan terap dengan acuan kegemaran.

4. Atur biskut didalam loyang yang telah dilapik kertas kek terlebih dahulu dan hias dengan topping seperti coklat rice ataupun coklat chips.


6. Bakar biskut selama lebih kurang 20minit pada suhu 170’c. Setiap oven berbeza jadi sesuaikan dengan oven masing-masing.  Sebelum itu panaskan oven sebentar.

8 TIPS MENGHASILKAN BISKUT
Gambar Ehsan Google

1. Pemilihan Tepung
Sebaiknya tepung yang digunakan untuk membuat biskut adalah tepung protein rendah seperti tepung gandum kerana ia akan menghasilkan biskut yang ranggup disebabkan sedikit membentuk gluten berlaku.

Selain tepung gandum, boleh juga tambahkan tepung jagung untuk mendapatkan tekstur biskut yang rapuh.

2. Ayak bahan Kering
Mengayak bahan kering itu penting untuk dilakukan agar tidak ada gumpalan terbentuk disaat proses mengadun. Semua bahan kering seperti seperti tepung, serbuk penaik, gula halus dan garam diayak terlebih dahulu agar tercampur rata. 

3. Jangan putar adunan terlalu lama
Sebaiknya bahan yang kandungan utamanya berasaskan lemak seperti margerin dan shortening jangan diputar terlalu lama bersama dengan mentega. Kalau terlalu lama, biskut yang dihasilkan akan terlalu melebar dan hasilnya biskut kurang cantik.

Gula dan bahan yang berlemak tadi sebaiknya di pukul agar bercampur sahaja kecuali dalam resipi menyatakan mentega atau margarin harus dipukul bersama dengan gula halus sampai tercampur rata dan lembut, contohnya pada pembuatan shortbread.

4. Mencampur Adunan
Ketika menambahkan bahan kering kedalam campuran bahan berlemak dan gula, lakukanlah secara bertahap, sedikit demi sedikit. Kemudian kacau menggunakan  senduk kayu atau spatula secara perlahan agar adunan tidak mengeras. Sebaiknya jangan guna mixer ketika mencampur bahan kering ini, untuk menghindari adunannya over-mixed.

5. Olesi Permukaan Loyang
Permukaan loyang sebaiknya disapu margerin agar biskut yang dihasilkan tidak melekat, boleh juga lapisi loyang menggunakan kertas surih/baking atau silikon yang tahan panas. Boleh juga tabur tepung setelah sapu loyang dengan margerin, tapi harus diingat, tepung yang ditaburkan jangan banyak-banyak, cukup tipis aja, agar tekstur biskut yang dihasilkan tidak berubah.

6. Suhu Oven
Suhu oven yang sesuai digunakan adalah sekitar 150-170°C dan ketika proses biskut dibakar pastikan loyang tidak dialih kedudukan kerana biasanya suhu di dalam oven itu tidak rata.

7. Sejukkan biskut sebelum disimpan
Setelah selesai, jangan lupa untuk memindahkan biskut yang sudah dikeluarkan dari oven ke atas cooling wire, agar biskut dingin dengan sempurna. Jika biskut yang masih panas diletakkan bertindih-tindih, wap panasnya dapat mempengaruhi kerangupan biskut.

Perlu juga diingat biskut yang sudah keluar dari oven masih terus mengalami proses kematangan. Biskut dianggap sudah masak sempurna jika sudah benar-benar sejuk.
Assalamualaikum,

Masih bercerita tentang Majlis pelancaran Baba's Versus 1001 Rasa pada 12hb Oktober yang lalu. Setiap tetamu yang hadir diberi buah tangan istimewa berupa Apron dan rempah ratus keluaran syarikat Baba products (M) Sdn Bhd iaitu seperti rempah briyani, serbuk kurma mix, serbuk kari daging  dan serbuk kari ikan.

Saya memang pengguna setia rempah ratus keluaran baba's sebelum ini dan rempah ratus yang diberi itu melengkapkan satu masakan hidangan tengahari untuk keluarga sebaik sahaja saya tiba dirumah. Untuk resipi Kari ikan boleh klik diSINI dan resipi pajeri nenas utara klik diSINI
NASI BRIYANI 
Bahan A
3/4 cawan minyak sapi
6 sudu besar biji gajus | 3 sudu besar kismis 
1 labu bawang besar - dihiris | 1 biji tomato di potong dadu | 5 sudu besar kisaran bawang putih & halia(pes)

Bahan B
½ ekor ayam dipotong sederhana 
3 sudu besar rempah briyani baba's 
6 cawan beras basmathi (1 KG) - dibasuh dan toskan 
6 cawan air (1450ml)
Garam secukup rasa
2 - 3 helai saffron
4 sudu besar hirisan daun pudina
4 sudu besar hirisan daun ketumbar 

Cara memasak :

1. Panaskan minyak sapi didalam periuk dan tumiskan semua bahan A sehingga naik aroma (dalam 2 minit)

2. Masukkan daging ayam dan masak dengan api sederhana (dalam 5 minit)

3. Gaulkan rempah briyani babas dengan beras basmathi dan kacau dengan perlahan iaitu kira-kira 2 minit.

4. Masak nasi tersebut didalam periuk nasi dan tambahkan garam dan air.

5. Tambahkan saffron sebelum nasi masak sepenuhnya, hiasi dengan daun pudina dan ketumbar dan hidangkan.


AYAM MASAK KURMA
Bahan A (untuk menumis)
2 sudu besar minyak sapi
½ inci kulit kayu manis | 1 bunga lawang | 2 bunga cengkih |2 buah pelaga

Bahan B
1 labu bawang besar - di mayang 
1 tangkai daun kari 
1 biji tomato - di potong empat 
Bahan Kisar : 4 ulas bawang putih + 4cm halia = jadikan pes

Bahan C
 ½ ekor ayam - dipotong 
1 paket serbuk kurma Baba's - 25gm
Garam secukup rasa
2 cawan air 
2 biji kentang - dipotong empat 
½ cawan santan pekat 

Cara Memasak :

1. Tumiskan bahan A dalam minyak sapi hingga wangi dan masukkan semua bahan B. Kacau dalam 5 minit.

2. Masukkan pula ayam,serbuk kurma Baba's, garam dan sedikit air. Kacau lagi hingga sebati (kira-kira 5 minit)

3. Tambahkan kentang dan air selebihnya, tutup periuk dan biarkan masak selama lebih kurang 15minit.

4. Setelah kuah mendidih dan ayam serta kentang empuk, masukkan santan kedalam periuk  dan renihkan selama lebih kurang 2 minit. Perasakan dengan garam dan bolehlah dihidangkan. 


AYAM BAKAR BEREMPAH
Resipi asal : Chef Hanieliza
Bahan
1/2 ekor ayam 
2 sudu besar rempah kari (Saya guna rempah kari daging Baba's)
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
1 sudu besar serbuk lada hitam
garam secukup rasa

Bahan dikisar halus
1 labu bawang besar 
3 ulas bawang putih 
2 inci halia 

Cara Membuat :
1. Bersihkan ayam dan basuh. Tuskan sehingga kering.
2. Masukkan semua bahan dalam mangkuk dan gaul rata.
3. Perapkan selama 2 jam atau lebih.
4. Gunakan pemanggang jaib atau kuali non-stik bakar ayam selama 20 minit sambil balikkan sekali sekala.
5. Hidangkan dengan sos lada hitam atau sos cili.

Tips :

Boleh bakar dalam oven pada suhu 180'C selama 20 hingga 30 minit. Susunkan ayam atas jaring untuk dapatkan garing kedua-dua belah bahagian (tidak perlu pusingkan ayam).