BEBOLA DONAT MUDAH

Assalamualaikum,

Salah satu dari kuih kegemaran anak-anak saya adalah donat, tak kisahlah samada ianya di salut coklat atau sekadar di taburi gula halus. Kali ini saya ingin berkongsi resepi bebola donat mudah yang bagi saya sangat gebu dan ranggup pula di luar. 

Sebelum itu saya ingin bercerita tentang proses membuat donat ini, resepinya memang mudah tetapi jika tak sabar seperti anak gadis saya yang seorang tu, pasti proses membuat donat yang mudah ini menjadi sulit...:D. Ini adalah kerana adunannya yang lembik dan melekat di tapak tangan ketika membentuknya menjadi bebola, dan akhirnya setelah beberapa waktu terkial-kial dengan adunan tersebut diapun menyerah kalah dan saya juga yang menghabiskan kerja membulatkannya. Tetapi selepas di goreng, tak sempat menunggu sejuk dialah juga yang sibuk nak merasa keenakan bebola donat ini. Macam-macam gelagat anak-anak ni kan :D.

Resepi ini saya cuba setelah tergoda dengan bebola donat yang di hasilkan oleh mamasya. Bagi yang inginkan resepinya, saya kongsikan di bawah ini :)
Donut Mudah 
Resepi asal : iezamel78 Donut @ MYR 
Sumber : mamasya 

Bahan-bahan ( 20 - 25 biji ) 
3 cawan tepung gandum 
1 cawan air suam kuku 
2 sudu besar mentega 
6 sudu besar gula pasir (boleh kurang bagi yang tak suka manis) 
3 sudu besar susu pekat manis 
1 paket yis (jenama mauripan) 
1 biji telur 

Cara-cara 
1. Cairkan mentega dan ketepikan. 

2. Gula dan susu disatukan di dalam air suam, kacau supaya gula larut. masukkan yis, kacau lagi. Biarkan selama 10 minit. 
3. Pukul telur sedikit dan campurkan bersama mentega cair tadi.Selepas 10 minit yis akan naik berbuih-buih, masukkan pula mentega yang dicampur telur tadi.kacau. 
4. Masukkan campuran yis kedalam mangkuk yang berisi tepung gandum, gaul sebati dengan spatula/senduk kayu. biar adunan lagi selama 45 minit.
5. Banyakkan tepung ditangan supaya adunan tak melekat.(adunan memang agak lembik). ambil sedikit adunan, bulatkan dan letak di dalam dulang yang di tabur dengan sedikit tepung untuk mengelak ianya daripada melekat.
6. Sediakan minyak untuk menggoreng. gunakan api sederhana. Alih selalu supaya dapat warna yang sekata. setelah agak kekuningan bolehlah diangkat. Tabur gula caster atau hias dengan coklat cair dan ditabur dengan coklat rice.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)