SARDINE PUFFS CUP

Assalamualaikum.

Apa khabar agaknya petang ni? Semoga semuanya sihat-sihat selalu ye...bagaimana cuaca di tempat anda? Di sini cuaca tak menentu dan hampir tiap hari hujan saja menjelang waktu petang dan malam. Bila cuaca hujan dan sejuk begini, memang malas nak keluar berjalan kemana-mana, walaupun hari ni saya bercuti. Perut pun asyik lapar dan minta di isi...jadi untuk minum petang hari ni saya telah buatkan sardin puffs untuk keluarga.

Mudah sahaja resepi sardine puff ni...cuma buatkan inti, dan kulit luarnya saya gunakan puff pastry yang telah siap, di beli dari supermarket. Rasanya...walla! ranggup dan sedap sekali di nikmati panas-panas dalam cuaca sejuk ni...dan pastinya dengan secawan teh panas.

Jom kita lihat resepinya... ;)


SARDINE PUFFS CUP
Bahan-bahannya 
1 paket kepingan puff pastry - boleh di dapati di pasaraya 
1 tin sardin
1 labu bawang besar - di potong dadu
1 biji limau kasturi - di perah dan ambil jusnya
1/2 biji buah tomato di potong dadu
1 biji kentang di potong dadu
1 biji cili besar di potong nipis
sedikit serbuk oregano 
1 biji telur di pukul (untuk di sapu pada kulit pastry)


Cara membuatnya 

1. Keluarkan sardin dari dalam tin dan lecek isinya. Cuma guna isi sardin sahaja.

2. Tuang sedikit minyak masak ke dalam kuali dan tumis bawang besar, cili, ubi kentang dan tomato hingga berbau wangi. masukkan sedikit air kacau sesekali sehingga ubi kentang lembut dan empuk.  Seterusnya masukkan isi sardin yang di lecek dan jus limau kasturi. Masukkan juga sedikit garam dan gula. Masak lagi sehingga agak kering.

3. Masukkan kepingan puff pastry ke dalam loyang cupcakes, letakkan inti di tengah-tengah pastry tersebut.


4. Lipat sedikit dan sapu telur ke atas kepingan puff dan tabur serbuk oregano. Bakar dalam oven bersuhu 180'C hingga masak. Siap untuk di hidangkan.





0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)