KUIH TALAM CHA CHA

Assalamualaikum,

Salam hari isnin. Bagi yang bekerja di pejabat, mesti sibuk dengan tugas harian hari ni, setelah cuti hari minggu kelmarin. Bagi Ibu yang tidak bekerja pula, cuti sekolah begini selalunya kesibukan nya berganda dari hari biasa, kerana anak-anak ada di rumah. :)

Apa pun kesibukan harian kita sama ada bekerja atau tidak..lakukanlah tugas dengan ikhlas, maka hasilnya juga menjadi baik. Begitu juga jika kita melakukan tugas memasak di dapur...jika kita lakukan dengan perasaan ikhlas dan penuh kasih sayang selalunya masakan kita menjadi. Nak lakukan dengan kasih sayang macamana jika memasak ye? :). Maksudnya...kita menjaga kebersihan, menjaga kandungan gula ,minyak dan garam dalam masakan dan menyediakan yang terbaik untuk keluarga. 

Berbalik kepada resepi saya hari ni, saya ada menggunakan santan dalam masakan. kebiasaan masakan tradisional melayu banyak menggunakan santan. Memang sedap dan lemak...tapi untuk menjaga kesihatan, jangan terlalu kerap mengambil masakan sebegini...melainkan kita seimbangkan dengan aktiviti senaman.

Eh makin banyak menulis, makin membebel pula bunyinya kan...:D. Jomlah kita lihat resepi hari ni...

KUIH TALAM CHA CHA 
Bahan-bahan - lapisan bawah (Bahan A)
3 cawan santan cair 
2 sudu makan tepung jagung 
1 cawan tepung beras
1/2 sudu teh garam 
3 sudu besar gula pasir 

Bahan-bahan - lapisan atas (Bahan B)
3 cawan santan pekat 
3 sudu makan gula merah 
3 sudu makan gula pasir 
1 cawan tepung beras
1 sudu teh garam 
sedikit pewarna coklat - untuk warna yang lebih menarik

Cara membuatnya:

1. Rebus cha cha, sejat dan ketepikan.

 Cha cha yang telah di rebus

2. Gaul semua bahan A (kecuali cha cha) dan masak sebentar di atas api sambil kacau. Bila naik wap, masukkan cha cha dan kacau hingga sebati dan tuang kedalam loyang. Kukus hingga 30 minit.


3. Gaul semua bahan B di dalam mangkuk yang besar dan kacau dengan whisk. Tapis adunan ke dalam periuk dan masak sebentar hingga agak pekat sedikit (sambil di kacau) dan tuang ke atas adunan cha cha tadi. Sebelum di tuang, pastikan adunan cha cha di cakar dengan garfu untuk melekatkan nya.


4. Kukus lagi dalam 20minit dan sejukkan sebelum di potong.


Bagi yang belum tahu, Cha cha di perbuat dari tepung gandum, di warnakan dengan berbagai warna dan di bentuk dengan jari serta di keringkan di bawah sinaran matahari. Cha Cha yang telah siap di bungkus di jual secara meluas di Malaysia dan mudah di dapati di pasar. Ia selalunya di masak bubur manis bersama dengan ubi keledek 










0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)