KUIH DORAYAKI

Selamat berhari minggu :)

Sarapan apa ya hari ni? Oleh kerana terpengaruh dengan watak Doraemon, seminggu ni si kecil asyik minta di buatkan kuih dorayaki. Maklum saja cuti sekolah ni tiap hari, asyik dia menonton kartun doraemon di youtube dan CD. Teringin sangat dia nak rasa kuih dorayaki yang nampak sedap sangat dalam rancangan kartun tu.

Sebenarnya dorayaki adalah sejenis pancake dari jepun dan di letakkan inti kacang merah dan jem-jem pilihan. Hari ni saya bercuti baru sempat tunaikan hasrat si kecil yang beria-ia nak makan kuih dorayaki. Kebetulan stok inti kacang merah masih berbaki di dalam peti sejuk. Saya cuma gunakan resepi yang paling ringkas dan mungkin tak sama dengan resepi asal, tapi hasilnya memang gebu dan tekstur kuih dorayaki juga jadi bersarang.

Di sini saya sertakan sekali resepinya. Silakan mencuba pada yang sudi. bahan-bahannya juga mudah, semuanya ada di dapur kita ;)

Jom lihat resepinya....
RESEPI DORAYAKI 
Bahan-bahan
3 biji telur
125gm gula pasir
140gm tepung gandum
1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh esen vanilla
Cara membuatnya:-

1. Pukul telur dengan gula menggunakan whisk dalam 5 minit. Masukkan tepung gandum yang di ayak bersama baking powder sedikit demi sedikit dan kacau dengan spatula. Biarkan adunan sehingga kira-kira 10minit dan kacau lagi sebentar.

2. Siapkan kuali dan panaskan dengan api kecil.

3. Tuangkan adunan menggunakan senduk kecil, biarkan sehingga naik gelembung dan agak kuning.

4. Bila bahagian bawah telah masak, alihkan adunan sebentar dan angkat dari kuali. 

5. Sejukkan kuih dorayaki yang telah masak dan isikan dengan inti kacang merah atau jem pilihan. Dah siap.... :)


Jom layan lagu Doraemon sambil makan kuih dorayaki.... :D. Ini video kegemaran anak saya...minit 1:06 tu doraemon sedang makan kuih dorayaki...heee...heee.....sangat comel <3

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)