ASAM PEDAS IKAN TONGKOL - ALA ACEH

Assalamualaikum :)

Salam Jumaat....:). Masak apa agaknya untuk makan tengahari ye? Menu yang paling lazat semestinya masakan ibu sendiri. Bertuah jika antara kita yang masih punya ibu dan boleh masak makanan kegemaran kita. Bagi saya yang telah berkeluarga dan mempunyai anak-anak sendiri, sudah pasti harus masak sendiri untuk anak-anak...apalagi ibu saya sudah uzur dan tidak boleh melakukan rutin harian kerja rumah sekarang ini.

Walau bagaimana pun, resepi masakan ibu tetap saya bawa dalam masakan harian dan menjadi kegemaran anak-anak pula. Salah satu masakan ibu yang paling saya suka ialah asam pedas ikan tongkol ala aceh. Cuma ikan tongkol sahaja di gunakan untuk memasak resepi ini. Asam pedas ini sangat lazat jika di keringkan sedikit kuahnya dan di masukkan satu sudu besar minyak goreng yang di panaskan. Resepi ibu ini saya ubah suai sedikit dengan memasukkan daun kesum dan bunga kantan untuk mendapatkan aroma yang lebih harum. Jika di ikutkan resepi asalnya tidak di masukkan kedua-dua jenis daun tersebut. Resepi ini juga mungkin sedikit berbeza dari resepi asal dari Aceh kerana ia telah di turunkan dari beberapa generasi hinggalah kepada saya dan akan saya turunkan pula kepada anak gadis saya...:)

Jom kita lihat resepinya...

ASAM PEDAS IKAN TONGKOL - ALA ACEH
Bahan-bahan
1 ekor ikan tongkol
10tangkai cili kering 
5 biji cili padi - Jika mahukan pedas
7biji asam sunti 
5biji buah belimbing buluh - di belah dua
satu sudu besar lada hitam 
5cm kunyit hidup 
2 helai daun limau purut
satu kuntum bunga kantan dan seikat daun kesum - ini saya tambah sendiri
2 cawan air - boleh di tambah nanti mengikut kepekatan kuah yang di kehendaki.

Cara membuatnya:-

1. Bersihkan ikan tongkol dan potong kepada beberapa bahagian, ketepikan. Masukkan cili kering dalam mangkuk dan rendam dengan air mendidih untuk melembutkan nya.

Ikan Tongkol 

2. Kisar cili kering yang di rendam tadi dengan cili padi, asam sunti, lada hitam dan kunyit hidup, masukkan kedalam periuk..dan masukkan juga air.

3. Masukkan ikan kedalam periuk tadi beserta daun limau purut dan belimbing buluh yang di   belah, garam, gula dan sedikit serbuk perasa (jika anda menggunakan nya). Masukkan juga daun kesum dan bunga kantan, renihkan hingga kuah mendidih dan menjadi pekat.

4. Jika inginkan rasa yang lebih sedap, panaskan kuah asam pedas tersebut dengan api perlahan sehingga agak pekat dan kering. Panaskan minyak masak dan tuang kira-kira satu sudu makan minyak kedalam asam pedas tadi.

Belimbing Buluh

Asam Sunti - Belimbing buluh yang di keringkan

Asam Sunti adalah sejenis rencah khas dapur Aceh yang di hasilkan dari belimbing buluh yang di keringkan, di gaul garam lalu di jemur di bawah sinaran matahari terik berkali-kali sehingga kering dan dapat di simpan lama. Biasanya asam sunti di gunakan untuk memasak asam pedas, pais dan di masukkan juga kedalam sambal.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)