KEK TAPAI UBI KAYU


Assalamualaikum dan selamat memulakan hari yang ceria.

Wah...hari ini saya sekeluarga bersarapan dengan kek tapai ubi kayu. Bagi saya kek ini sangat sedap. Pertama kali saya makan kek ini di Sidoarjo, Jawa Timur ketika bercuti di Surabaya bulan Mei yang lalu. Di sana mereka menyebutnya 'cake tape singkong'. Salah satu dari bahan dalam kek ini adalah tapai ubi kayu yang di haluskan, dan selalunya mereka di sana menggunakan tapai yang manis dan berkualiti untuk rasa kek yang sedap. Di tambah pula dengan keju parut dan coklat chip's...emmm rasanya sungguh sedap.

Di Malaysia susah untuk mendapatkan tapai ubi kayu ni, kecuali buat sendiri. Tapi saya bernasib baik kerana terjumpa dengan penjual tapai ini di pasar basah di tempat saya dan sebungkus tapai ubi kayu yang beratnya kira-kira 400gm hanya di jual dengan harga RM 2.00 sahaja. Tanpa membuang masa lagi saya terus membelinya dan cuba membuatnya kek yang lazat ini. Nak tau resepinya....jomlah kita lihat :)

KEK TAPAI UBI KAYU
Sumber : Just Try & Taste

Bahan-bahan
175gm tepung naik sendiri
150gm mentega
200gm gula kastor
 4 biji telur ayam 
200gm tapai ubi kayu - di haluskan 
100gm keju cheddar di parut
20gm coklat chip's / coklat rice
1 sudu teh esen vanilla

CARA MEMBUATNYA 

1. Haluskan tapai ubi kayu dan buang serat di tengahnya.



2. Pukul mentega dengan gula kastor dengan speed yang tinggi hingga berwarna putih dan lembut. Masukkan   esen vanilla dan telur satu persatu.

TAPAI UBI KAYU YANG TELAH DI HALUSKAN

3.  Turunkan kecepatan mixer menjadi paling rendah, masukkan tepung sedikit demi sedikit dan masukkan juga coklat chips dan tapai dan ubah kecepatan mixer menjadi speed tinggi agar tapai bercampur. Segera tutup mixer dan jangan terlebih putar.


4. Masukkan adunan ke dalam loyang yang telah di gris dengan mentega dan taburkan dengan keju cheddar yang di parut. Bakar selama lebih kurang 45minit dengan suhu 180'c.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)