LEMPENG KELAPA (PEK NGA)

 Assalamualaikum,

Selamat pagi dan selamat bercuti kepada yang sedang menghabiskan cuti tahunan bersama keluarga. Sejuk sungguh cuaca pagi ini di sini. Walaupun tidak hujan, tiupan angin yang kuat buatkan anak-anak yang masih bercuti sekolah kembali menarik selimut, setelah bangun solat subuh pagi tadi. Sarapan apa yang enak ya hari ni. Saya jadi teringat hidangan lama yang sering emak saya masak dulu iaitu lempeng kelapa atau di Kedah orang menyebutnya 'Pek Nga'. Bunyinya seperti bahasa Thai, kan? :) Tapi maksud sebenarnya tempek (letak) atas belanga (kuali). 

Kebetulan masih ada stok kelapa yang di berikan oleh kakak saya, jadi terhasil lah kuih yang mudah ini. Nasib baik di rumah saya ada mesin memarut kelapa, jadi memudahkan kerja sedikit. Jika ibu dulu, memarut kelapa menggunakan kukur kelapa, walaupun mengambil masa yang agak lama dia tetap melakukan dengan penuh kasih-sayang dan tak merungut. Mungkin itu yang menyebabkan lempeng yang di sediakannya lebih enak.

Sudi-sudikanlah lihat resepi lempeng kelapa yang saya gandingkan dengan sambal sotong kering...resepi orang kampung je :)

LEMPENG KELAPA
300gm tepung gandum
1 biji kelapa parut
1 sudu besar gula pasir
1 sudu teh mentega
1/2 sudu teh garam
200ml air - boleh di tambah jika adunan agak pekat


Cara membuatnya 

1. Masukkan semua bahan lempeng ke dalam pengisar kecuali mentega. Kisar hingga halus.


2. Panaskan kuali leper dan sapukan sedikit mentega. Tuang satu senduk kecil adunan tepung tadi dan biarkan masak. Lakukan hingga adunan habis.


Dah pun siap....mudahkan? Lempeng kelapa ni yang paling sedap kalau di hidangkan dengan kari ikan yang di panaskan hingga kuahnya agak pekat dan di gandingkan pula dengan kopi O panas. Fuh...memang terbaiklah.

RESEPI SAMBAL SOTONG KERING 
Bahan-bahan
50gm sotong kering (cumi-cumi) - di rebus hingga lembut dan sejatkan 

Bahan kisar
20biji cili kering 
5 ulas bawang merah 
1 ulas bawang putih 
1/2 inci belacan 

Air asam jawa, garam dan gula secukupnya


Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak, tumis bahan kisar hingga naik bau, masukkan air asam jawa dan kacau rata.

2. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Masukkan sotong kering yang telah di rebus tadi, kacau sebentar . Tambah sedikit air jika terlalu kering. Enak juga jika di masukkan sedikit kacang tanah goreng yang di kisar terlebih dahulu ke dalam sambal. 


  

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)