KUAH LODEH DAN NASI IMPIT

Assalamualaikum :)

Selamat pagi...sarapan apa ya pagi ini. Dari semalam saya teringin benar nak menjamah kuah lodeh dan nasi impit. Tak semestinya menunggu pagi hari raya untuk sarapan seperti ini, lagi pula hari raya tu masih jauh dan bila dah teringin tu saya sediakan juga kuah lodeh pagi ini, manakala nasi impitnya sudah di rebus malam tadi.

Tak apakan...sesekali bersarapan masakan bersantan, dah hari-hari asyik mengadap menu sihat seperti oats yang cepat di sediakan, kerana mengejar masa untuk sampai awal ke tempat kerja, hari ni saya bercuti dapatlah menyediakan kuah lodeh dan nasi impit serta sedikit kuah kacang. 

Rasanya kebanyakkan orang tau memasak kuah lodeh. Tapi saya dulu kurang mahir kerana di  Kedah jarang-jarang kuah lodeh dan nasi impit di sediakan sebagai sarapan atau hidangan hari raya. Saya mula belajar masak ni pun dengan ibu mertua, iaitu orang negeri sembilan. Masakannya memang sedap, terutama sekali masak lemak cili api dan kuah lodeh.

Jomlah kita lihat resepi kuah lodeh saya ni. Lain orang mungkin lain resepinya :)


KUAH LODEH
Bahan-bahan
1 keping tempe - di potong kiub
2 keping tahu - di goreng dan di potong nipis
50gm kacang panjang - di patah-patahkan (dalam 1 inci panjang)
100gm kubis bulat - saya tak masukkan 
1 biji lobak merah - di potong seperi mancis (sedikit kasar)
10gm suhun
50gm sayur fucuk - di rendam terlebih dahulu untuk melembutkan nya
500gm santan
100gm udang segar
1 sudu teh serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa

Bahan Kisar 
5 biji cili padi 
3 biji cili merah
50gm udang kering
5 biji bawang merah 
2 batang serai 


Cara membuatnya:-

1. Didihkan santan bersama bahan-bahan kisar dan serbuk kunyit di atas api sederhana.

2. Apabila mendidih, masukkan tempe, kacang panjang, lobak merah. Kacau dan biarkan seketika. Jika ingin memasukkan kubis bulat yang di hiris nipis dan cili merah yang di mayang juga boleh ketika ini.

3. Masukkan suhun, fucuk dan tahu goreng. Biarkan mendidih. Masukkan juga daun kunyit yang di carik kan sedikit untuk aroma yang lebih harum.

4. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Apabila kuah hampir pekat, tutup api dan sedia untuk di hidangkan.




0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)