NASI GORENG SARDIN

Assalamualaikum.

Bertemu lagi kita di pagi hari Sabtu. Semoga semuanya sihat dan bakal menempuh perjalanan hari dengan lancar dan ceria hari ini. Bagi saya, hari ini akan kembali masuk ke pejabat setelah seminggu bercuti dan bersama-sama keluarga di rumah. Pagi ini saya bangun awal dari kebiasaan kerana menyediakan sarapan pagi untuk anak-anak yang akan di tinggalkan iaitu nasi goreng sardin. Lauk utama nasi goreng ini adalah isi ikan sardin dalam tin dan sosej ayam. Manakala untuk melengkapkan hidangan, saya goreng sedikit keropok ikan kerana anak-anak amat sukakan sesuatu yang ranggup begitu untuk di padankan dengan nasi goreng.

Baiklah, saya sertakan resepi di sini untuk sesiapa yang ingin mencuba. Rasanya kebanyakan orang sudah tau resepinya kerana ianya sama juga seperti nasi goreng yang lain tapi saya berkongsi juga di sini untuk rujukan terutamanya anak saya dan adik-adik yang baru belajar memasak. :)

NASI GORENG SARDIN
Bahan-bahan
250gm nasi putih
2 ketul ikan sardin dalam tin
2 sudu ikan bilis goreng di tumbuk
3 biji cili padi - di hiris (boleh juga di gunakan 1 tangkai cili merah)
2 ulas bawang merah - di hiris
1 ulas bawang putih - di hiris
2 tangkai kacang panjang - di potong halus 
sedikit kobis bulat - di racik halus (pilihan - jika tak letak pun tak mengapa)
1 biji telur
2 batang sosej 
sos ikan secukupnya
garam secukup rasa


Cara membuat:

1. Tumis bawang putih, bawang merah dan cili padi di ikuti oleh sardin yang di lecek terlebih dahulu dan sosej. Kacau hingga garing.

2. Masukkan juga kacang panjang, kobis dan telur serta kacau hingga masak.



3. Kemudian masukkan nasi putih,ikan bilis dan sos ikan. Gaul hingga sebati dan goreng selama kira-kira lima minit, perasakan dengan garam dan sedia untuk di hidangkan.

1 ulasan:

  1. salam kenal & follow
    nasi goreng memang kesukaan ank2
    with sardin blm penah try lg ni
    nampak sgt sedaplah

    BalasPadam

Sila tinggalkan komen :)