SAMBAL TUMIS IKAN BILIS PETAI

Assalamulaikum... :)


Alhamdulillah...hari ini boleh ber blog seperti biasa kembali. Risau betul semalam blog ini tidak dapat di access melalui google kerana kononnya ada virus atau di ceroboh (hack). Bila dapat e-mail dari nuffnang team petang semalam..lega rasanya apabila di maklumkan segala kesulitan sudah dapat di atasi, dan blog ini selamat di layari seperti biasa. Macam-macam hal kan? :)

Baiklah hari ini saya ingin berkongsi resepi yang sangat mudah, iaitu sambal tumis ikan bilis petai. Saya masih ingat lagi, masakan inilah yang pertama sekali saya masak, tapi tidak di masukkan petai, cuma sambal ikan bilis sahaja. Ketika itu saya berusia 11tahun, dan itu juga atas tunjuk ajar ibu. Tapi seperti biasalah, jika ibu ajar memasak dia hanya agak-agak dan main campak-campak saja bahan nya. Tapi yang anehnya rasanya tetap juga sedap :D

Resepi yang saya sertakan ini sesuai untuk yang baru belajar memasak, terutama sekali anak gadis saya yang berusia 14tahun tu...jadi bahan-bahan yang di gunakan sebaiknya yang di sukat agar masakan menjadi.

SAMBAL TUMIS IKAN BILIS PETAI 
Sumber : Chef Hanieliza 

Bahan-bahan
2 cawan ikan bilis yang di bersihkan 
petai - (Ikut jumlah yang di sukai)
1 cawan air asam jawa 
2 labu bawang besar - di mayang kasar 
garam, gula dan minyak untuk menumis

Bahan-bahan di mesin halus
20biji cili kering - di rendam dengan air panas  dan di toskan
2 ulas bawang putih
2 labu bawang besar 
sedikit belacan 

 PETAI YANG TELAH SIAP DI KOPEK 

Cara membuatnya:-

1. Goreng Ikan bilis hingga garing, dan ketepikan.

2. Panaskan minyak, tumiskan bahan yang telah di blender hingga wangi.


3. Masukkan air asam, ikan bilis, garam, gula, bawang besar dan masukkan juga petai.


4. Masukkan air sedikit dan biarkan sambal mendidih dan pekat dengan api perlahan. 

5. Bila dah naik minyak baru angkat.


0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)