BROWNIES ALA CHANTI

Assalamualaikum,

Hari ini saya ingin berkongsi keenakan brownies yang saya ambil resepinya di blog favourite saya iaitu di SINI. Gaya penulisan yang bersahaja dari blogger ini dan resepi-resepi mudah yang di kongsikan di blognya 'step by step' buatkan saya suka mencuba masak sendiri dan setakat ini memang puas hati dan menjadi. Salah satunya adalah brownies yang di kongsi oleh temannya iaitu Chanti. Bagi saya brownies ini memang sangat enak..apalagi di tabur dengan keju cheddar parut. Hmmm...super. Rugi tau kalau tak cuba buat sendiri. 

Terima kasih Mbak Endang untuk resepi yang sedap ini. Izinkan saya kongsikan sekali lagi resepinya di sini... :) 

BROWNIES ALA CHANTI
Sumber : Justtry & Taste 
Untuk 15 potong menggunakan loyang segiempat ukuran 20 x 20 cm

Bahan-bahan:
2 biji telur gred A - suhu ruang (Kebetulan telur yang saya gunakan kembar dua.hee..hee jadi gambar di bawah tu ada 3 kuning telur)
200 gram gula pasir (saya gunakan gula kastor)
100 gram mentega- suhu ruang 
100 gram tepung gandum
45 gram serbuk koko
175 ml susu cair (bancuhan 110ml air + 65ml susu pekat manis)
secubit garam - jika gunakan mentega tawar
Topping:
- Buttercream
- Keju cheddar di parut secukupnya
Resepi buttercream: 
Pukul jadi satu dengan mixer hingga gebu dan putih
100 gram mentega
100 gram gula halus (gula icing)
1 sudu teh esen vanilla

Cara membuatnya:

1. Set oven pada suhu 175'C dan  letakkan rak pemanggang di tengah.

2. Sapu loyang segi empat ukuran 20 x 20 cm dengan mentega dan tabur tepung, ketepikan seketika.
3. Dalam sebuah mangkuk, masukkan telur dan gula kastor. Menggunakan hand mixer, pukul dengan speed rendah hingga bahan tercampurkemudian gunakan speed tinggi hingga telur dan gula mengembang. Masukkan mentega dan teruskan pukul hingga sebati. Proses ini tidak lama (1 - 2 minit sahaja). Matikan mixer.
4. Masukkan tepung gandum dan serbuk koko dengan cara diayak langsung diatas adunan telur dan mentega, tuang berselang seli dengan susu cair.
5. Masukkan adonan ke dalam loyang dan bakar selama 40 minit. Lakukan ujian dengan mencucuk lidi di tengah brownies, jika tidak ada adonan yang melekat maka brownies telah masak. Keluarkan dari oven dan sejukkan sempurna sebelum disapu dengan buttercream.
6. Jika brownies telah sejuk, sapu permukaannya dengan buttercream dan tabur dengan parutan keju cheddar di atasnya.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)