APAM PISANG COKLAT URAI

Assalamualaikum,

Sarapan yang ringkas saya sediakan untuk anak-anak sebelum ke sekolah adalah apam pisang coklat urai. Mudah di sediakan asalkan ada bahan-bahan di dapur. Kebetulan di dapur ada pisang pemberian ibu yang sudah mula masak meranum dan sayang jika rosak begitu sahaja. Kulit pisang tersebut sudah mula bertukar dan berbintik menandakan pisang tersebut memang benar sudah masak tapi isinya masih tetap elok dan manis sekali. Kalau buat jemput-jemput pisang pun sedap juga kan, tapi saya lebih suka menukarkannya kepada apam pisang yang di campur dengan coklat rice dan di makan pula dengan kelapa parut. Hmm...sedaplah. Jom kita lihat resepinya... 
APAM PISANG COKLAT URAI 
Bahan-bahannya 
5 biji pisang emas - kalau pisang besar dalam 3 biji
1 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh soda bikarbonat
1/4 sudu teh esen pisang 
secubit garam
70 ml minyak masak
1/2 cawan gula perang
2 biji telur - gred A
1 sudu besar susu pekat manis
1 sudu teh ovellate
3 sudu besar coklat urai
Sedikit kelapa putih - digaul garam dan kukus sekejap 

Caranya :-

1. Panaskan kukusan.Sediakan acuan kecil atau loyang, oleskan dengan sedikit minyak masak.
Ini lah rupanya pisang yang terbiar dan ranum di dapur.

2. Lenyek pisang hinga halus kemudian tambahkan esen pisang dan soda bikarbonat .Ketepikan seketika.Dalam bekas lain satukan tepung gandum, garam dan baking powder. Kemudian ayak. ketepikan seketika.
3. Dalam bekas lain, pukul telur, ovelate, gula perang dan minyak sehingga pekat dan berkerim. Kemudian masukkan adunan pisang yang di lenyek tadi dan susu pekat. Kacau sebati.
4. Kemudian masukkan adunan tepung dan gaul rata. Akhir sekali masukkan coklat urai, dan gaul sempurna.
5. Tuangkan adunan ke dalam acuan atau loyang. Kukus adunan selama 20 ~ 25 minit jika menggunakan acuan kecil dan 45 minit jika menggunakan loyang.
Keluarkan apam dari acuan setelah masak. Bolehlah di makan bersama kelapa parut yang di gaulkan dengan sedikit garam. Enak juga di makan begitu sahaja.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)