APPLE CINNAMON WHITE CAKE

Assalamualaikum, 

Bila saya kemas dan cuci peti sejuk malam tadi, terjumpa dua bungkus buah epal yang di beli dari tempat berlainan minggu lalu. Satu bungkus dari supermarket dan satu lagi dari pasar malam. Rupanya tersorok di situ buah-buahan yang saya beli dan tidak tersentuh oleh anak-anak. Nampaknya saya yang suka membeli tapi anak-anak kurang gemar memakannya. apalagi kedua jenis epal tersebut agak masam sedikit. Untuk menarik minat anak-anak menikmatinya saya tukarkan buah epal tersebut menjadi kek. Di tabur pula dengan serbuk kayu manis...sungguh sedap sekali.

Tekstur kek ini juga lembut dan lembab sedikit...sungguh mengasyikkan di nikmati dengan secawan teh hangat di petang hari. Kek ini juga sedap di nikmati dengan satu skop aiskrim vanilla. Hmmm...untuk kek ini cuma sebiji epal yang di gunakan. Saya harus cari jalan..untuk menghabiskan baki epal yang lain hari ini juga. Nantilah saya kongsikan di entri akan datang jika jadi. Sekarang ni jom kita lihat dulu resepi kek yang sedap ini.
APPLE CINNAMON WHITE CAKE
Sumber : allrecipes.com

1/3 cawan gula perang 
1 sudu teh serbuk kayu manis
2/3 cawan gula kastor
1/2 cawan mentega - di lembutkan
2 biji telur
1 1/2 sudu teh esen vanilla
1 1/2 cawan tepung gandum
1 3/4 sudu teh baking powder
1/2 cawan susu segar
1 biji epal - di kupas dan cincang (bentuk kiub)
Cara membuatnya

1. Panaskan oven 175'c. Sapu mentega kedalam loyang dan taburkan dengan sedikit tepung. Ketepikan.

2. Campurkan gula perang dan serbuk kayu manis di dalam mangkuk. Ketepikan seketika.
3. Pukul gula kastor dan mentega di dalam mangkuk lain dengan menggunakan mixer hingga berkrim. masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul lagi. Masukkan juga esen vanilla.

4. Masukkan pula tepung yang di ayak dengan baking powder sedikit demi sedikit kedalam adunan mentega tadi berselang seli dengan susu segar dan pukul lagi. 
5. Tuang adunan yang di pukul tadi ke dalam loyang (separuh sahaja) lalu tabur epal yang di cincang, di ikuti oleh gula dan serbuk kayu manis. Kemudian tuang baki adunan lagi ke dalam loyang, dan ulangi proses tadi (tabur epal dan kulit kayu manis serta gula perang).
6. Buatkan lorekan berbentuk bulat dengan menggunakan jari atau garfu di atas adunan kek tersebut agar epal bercampur dengan adunan sebelum di bakar hingga masak.


0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)