LEMON COCONUT LOAF

Assalamualaikum,

Lemon coconut loaf ini sangat enak dan tidak muak walaupun kepingan demi kepingan masuk ke mulut saya :). Rasanya yang masam-masam manis sungguh sedap sekali. Tak tipu...memang sedap, dan berbaloi saya membuatnya malam tadi. 'Toping glaze' dan kelapa kering yang di tabur selepas kek siap juga melazatkan lagi rasanya.

Bagi yang ingin mencubanya..resepi ada di sini...
LEMON COCONUT LOAF 
Saiz loyang : 8' x 4'
Bahan-bahan
1 Cawan gula kastor
1/2 cawan mentega 
2 biji telur 
1 biji lemon (di parut kulit dan perah jusnya)
1 1/2 cawan tepung gandum 
1 sudu kecil baking powder 
1/4 sudu teh garam 
1/2 cawan susu segar 
1/2 cawan kelapa kering 
GLAZE TOPING  (Kacau hingga pekat)
3/4 cawan gula ising 
2 sudu besar jus lemon - atau lebih mengikut keperluan

Cara membuatnya:

1. Panaskan oven pada suhu 175'c, dan griskan loyang dengan mentega.

2. Pukul gula dan mentega di dalam mangkuk besar hingga gebu dan masukkan telur satu persatu sambil di pukul lagi.Tuang jus lemon dan kulitnya yang telah di parut tadi kedalam adunan mentega tersebut.
3. Masukkan pula tepung yang di ayak dengan baking powder dan garam sedikit demi sedikit berselang seli dengan susu segar, pukul sebentar. Akhir sekali masukkan kelapa kering dan kaup balik hingga rata serta tuang ke dalam loyang. Bakar hingga masak (dalam 60 hingga 65 minit).
4. Setelah kek sejuk, hiaskan dengan glaze (toping) lemon iaitu dengan memasukkannya ke dalam plastik 3 segi, tebukkan di hujungnya dan picitkan ke atas kek tersebut. tabur juga kelapa kering ke atas toping tersebut.


0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)