BUAH LAI ASAM BOI

Assalamualaikum,

Panasnya cuaca kebelakangan ini kan? Tapi waktu malam cuaca dinginnya sampai off segala aircond dan kipas pula. Dalam cuaca yang tidak menentu macam sekarang ni kenalah banyak minum air dan makan buah-buahan. Kesihatan kena juga dijaga. 

Ini cerita semalam bila bercuti dan bersama si bongsu dirumah. Saya buatkan buah lai asam boi dan masukkan sebentar didalam peti ais. Sedapnya alahai makan sejuk-sejuk. Rangup buah lai dengan rasa masam, manis dan sedikit pedas benar-benar menggoda selera. Kiranya tak sedar, tahu-tahu dah habis 2 biji buah lai yang beratnya hampir 900gm tu. Hihihi...memang asyik makan buah lai asam boi sambil menonton TV. 

Rasanya semua dah tahu cara nak buat buah lai asam boi ini, tetapi saya kongsikan sekali lagi bagi yang belum pernah buat. Boleh juga gantikan dengan buah-buah kegemaran yang lain. Selamat mencuba ye :) 
BUAH LAI ASAM BOI 
Bahan-bahannya 
2 biji buah lai (berat buah yang saya gunakan adalah hampir 900gm)
5 tangkai cili padi 
2 sudu makan gula pasir
1 sudu teh garam
30 biji asam boi merah

Cara membuatnya :

1. Kupas buah lai, buang biji dan potong memanjang.

2. Masukkan gula, garam dan cili padi. Dalam gambar dibawah ni saya masukkan gula kastor sebab tu nampak halus. Nanti ada yang salah faham ingatkan garam pula ye. Garam sedikit sahaja (1 sudu teh). Tak perlu masukkan air kedalam buah lai asam boi kerana campuran garam dan gula pun dah buatkan ianya berair.



3.  Masukkan pula asam boi merah kedalam potongan buah lai. Kalau saya memang letak 30biji sebab suka rasa masam asam boi tu.




4. Akhir sekali gaulkan semua sebati dan bolehlah dihidangkan. Kalau sejukkan lagilah sedap. Selamat mencuba ye.