BISKUT BADAM HITAM MANIS

Assalamualaikum. 

Saya masih dalam proses release resipi dan gambar yang masih tersimpan dalam draft dan berikut adalah perkongsian Biskut Badam Hitam Manis untuk petang ini. Abaikan sampul duit raya aidilfitri yang digunakan sebagai backdrops dalam gambar sebab photoshoot ini adalah untuk Majalah Saji keluaran bumper raya pada tahun ini.
BISKUT BADAM HITAM MANIS 
Bahan-bahan
200gm mentega – potong kiub
100 gula icing 
1 sudu teh esen vanilla

Bahan diayak
25gm serbuk coklat
40gm tepung beras
120gm tepung gandum
¼ sudu teh soda bikarbonat
3 sudu besar serbuk badam

Cara membuatnya :

1. Lapik loyang dengan kertas kek.

2.Putar mentega dan gula icing hingga kembang. Masukkan esen vanilla sambil diputar lagi dan masukkan bahan yang diayak sedikit demi sedikit hingga semua bercampur.

3. Tutup adunan dengan plastik dan masukkan kedalam peti sejuk (chiller) selama lebih kurang 20minit supaya mudah dibentuk. 

4. Setelah itu bentukkan doh seperti bebola dan leperkan menggunakan garfu didalam loyang. Tabur tepung pada garfu tiap kali digunakan untuk mengelakkan daripada adunan melekat. Hiaskan dengan potongan badam diatas biskut.

5. Panaskan oven pada suhu 170’c terlebih dahulu dan bakar biskut selama 10 hingga 15minit . Setelah masak sejukkan biskut diatas redai dan bolehlah dihiasi dengan coklat putih.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)