BUBUR KACANG HIJAU LEMAK MANIS

Assalamualaikum, 

Selamat berhujung minggu untuk semua yang sudi berkunjung ke blog ini. Alhamdulillah, nampaknya di Langkawi cuaca cerah sekali petang ni. Bebas dari jerebu dan sesuailah kalau nak beriadah di luar rumah bersama keluarga. Bagi yang tak kemana-mana pula tu, apa kata kita sediakan hidangan petang untuk keluarga. Yang ringkas-ringkas macam bubur kacang hijau lemak manis ni pun jadilah asalkan ada juga airtangan sendiri. Dapat cicah dengan biskut pun sedap ni.

Jika ada lebihan bubur kacang hijau lemak manis yang tidak habis saya masukkan pula dalam plastik dan buat aiskrim malaysia  untuk anak-anak. Sedap sangatlah bila panas-panas pulang dari sekolah ada aiskrim kacang hijau dalam petiais, tak cukup sebatang dibuatnya. Memang bubur kacang hijau lemak manis ni boleh dinikmati dengan berbagai cara.

Untuk menghasilkan bubur kacang yang sedap dan wangi selalunya kacang hijau digoreng terlebih dahulu tanpa minyak dan selepas itu direndam. Nak tengok resipinya...jom kita lihat. Oh sebelum itu terima kasih kepada Nuanza kerana perkongsian resipi yang sedap ini. :)

BUBUR KACANG HIJAU LEMAK MANIS
Bahan-bahan
2 cawan kacang hijau
2 cawan santan pekat 
½ cawan susu pekat manis
2 sudu besar gula merah / putih (kena agak-agak sendiri, sebab susu pekat tu dah manis)
½ sudu teh garam
2 helai daun pandan - disimpul
2-3 sudu besar sagu

Cara membuatnya:

1. Goreng kacang hijau tanpa minyak didalam kuali dalam 3 hingga 4 minit, kemudian tutup api dan masukkan air.
2. Biarkan kacang hijau tersebut terendam dalam 1 jam.
3. Seterusnya bilas kacang tersebut dan rebus hingga kacang empuk. 

4. Bila semua kacang dah pecah dan empuk, masukkan semua bahan lain kecuali sagu. biarkan mendidih sekejap, kemudian masukkan sagu.
5. Tambah air jika agak pekat sebab bila dah sejuk nanti, kuah akan makin pekat. kalau masak agak lama sikit, bubur tak mudah basi