CUCUR UDANG UTARA DAN KUAH KACANG

Assalamualaikum, 

Salam Maal Hijrah 1437, tahun baru dalam kalendar Islam. Bulan Zulhijjah telah berlabuh  sebaik sahaja masuk waktu magrib semalam membawa berbagai catatan amalan baik dan buruk kita sepanjang tahun dan digantikan dengan bulan Muharram. 

Semoga tahun baru ini kita semua diberi kesihatan yang baik, dilapangkan rezeki yang halal dan lebih memperbaiki diri kearah kebaikan, maklumlah yang dinamakan manusia itu tak lepas dari kesalahan dan dosa. Peringatan ini untuk diri sendiri juga yang sering alpa.

Memandangkan hari ini cuti umum di Malaysia, tak ada ke rancangan kemana-mana dengan anak-anak dan keluarga? Kalau saya menghabiskan masa dengan mengemas rumah dan masak ringkas-ringkas untuk keluarga. Lagipun anak yang sulung sibuk dengan 'tuisyen' sebab peperiksaan SPM pun dah tak sampai sebulan lagi nak bermula.

Ceritanya bila dah bercuti ni dapatlah buatkan cucur udang utara dan kuah kacang gandingkan dengan minum petang. Dah lama tak buat cucur udang yang rangup dan sedap ni. Selalunya kalau jumpa udang saiz kecil-kecil kat pasar yang sekilo RM 16.00 tu memang saya beli utuk buat cucur. Boleh taruh banyak-banyak dan memang sedaplah kan.

Nak cuba resipi cucur udang ni, jom kita tengok cara membuatnya :)

CUCUR UDANG UTARA DAN KUAH KACANG 
Bahan-Bahan
2 cawan tepung gandum 
2 cawan air - masukkan sedikit-sedikit  
1/2 sudu besar yis  
1/2  labu bawang besar - di hiris  
1 cawan taugeh 
1 ikat kucai dibersihkan - dipotong pendek 
1 sudu teh serbuk kunyit 
1 sudu teh garam  
1 1/2 cawan udang basah - saya guna yang saiz kecil

Cara memasak :

1. Masukkan semua bahan kering kedalam mangkuk besar dan gaul. 

 2. Masukkan pula air sedikit demi sedikit sambil di kacau adunan menggunakan senduk. Jika adunan cair , hentikan penggunaan air, tetapi saya gunakan 2 cawan air memang adunan sedang elok sahaja. Masukkan pula udang dan sisakan sedikit untuk diletakkan keatas cucur sebelum menggoreng. perapkan adunan dalam 15minit sebelum mula menggoreng.


3. Seterusnya ceduk adunan dengan senduk dan letakkan dua ekor udang.

 4. Rendamkan senduk kedalam kuali berisi minyak panas dan gunakan sudu untuk menaggalkan tepung dari senduk. Goreng hingga keemasan menggunakan minyak yang sederhana panas agar masak sempurna.

6. Angkat cucur, toskan minyak dan bolehlah dihidangkan dengan kuah kacang.

KUAH KACANG
Bahan A
2 cawan kacang tanah 
15 tangkai cili kering 
1/2 inci belacan 
1 labu bawang besar - dimayang 

Bahan B
1/4 cawan gula 
1/4 cawan air asam jawa
Garam secukup rasa
Air secukupnya 

Cara membuatnya :

1. Goreng kacang tanah hingga ranggup dan kisar kasar.

2. Goreng juga cili kering, belacan dan bawang besar dengan sedikit minyak dan kisar halus.

3. Masukkan semua bahan kisar kedalam periuk dan masukkan juga gula, air asam jawa dan garam secukup rasa.

4. Seterusnya masukkan air secukupnya dan masak sebentar sahaja ikut kepekatan yang dikehendaki. Matikan api dapur.