NASI LEMAK TUMIS

Assalamualaikum, 


Salam pagi jumaat, penghulu segala hari dan hari ini merupakan jumaat pertama ditahun 1437H. 

Jika di Kedah hari ini adalah cuti mingguan dan anak-anak tidak kesekolah. Kalau sempat memang saya buatkan sarapan pagi untuk mereka. Maklumlah walaupun disini cuti, saya tetap masuk ke pejabat kerana cuti mingguan saya yang berurusan di sektor pelancongan adalah pada hari Sabtu dan Ahad.

Hari ini saya masak nasi lemak tumis yang cukup 'simple'. Nasib baiklah pes sambal masih ada didalam peti sejuk dan ini memudahkan lagi kerja memasak. Saya cuma tumis kembali pes sambal tersebut dan masukkan sotong yang telah dibersihkan. Seterusnya perasakan dengan garam dan gula dan sedikit air asam jawa. Siaplah sambal sotong untuk dihidangkan dengan nasi lemak tumis.

NASI LEMAK TUMIS 
Sumber : Junjs11 - MyR
Bahan-bahan ( Untuk 5-6 orang ) 
3 cawan beras  
2 cawan santan 
2 cawan air 
½ sudu besar halba
1 helai daun pandan - disimpul 
1 cm halia - dihiris halus 
1 batang serai- diketuk 
2 ulas bawang merah- dihiris 
garam secukup rasa 
1 sudu besar minyak  masak + 1 sudu besar margerin

Cara membuat :

1. Cairkan mentega dan minyak masak didalam periuk menggunakan api sederhana.
2. Tumis bawang merah dan halia hingga garing.
3. Masukkan air dan santan dan kacau hingga pecah minyak.
4. Bila mendidih masukkan beras, daun pandan, halba, serai dan garam. Masaklah seperti nasi biasa.
5. Bila nasi masak, hidangkan dengan sambal tumis, timun, telur dan ikan bilis goreng.

Untuk sambal sotong saya gunakan sambal yang selalu saya buat dalam kuantiti yang banyak dan simpan didalam peti sejuk. Boleh lihat cara-caranya disini. Saya tumiskan semula sambal ini, masukkan sotong dan perasakan dengan garam,gula dan seimbangkan lagi rasa dengan sedikit jus asam jawa. Sungguh mudah dan cepat.

SAMBAL TUMIS SOTONG
(Masak dalam jumlah yang banyak & simpan didalam peti sejuk) 
40biji cili kering - di rebus dan tapis (agar bijinya keluar)
1/2 inci belacan 
2 labu bawang besar 
1 sudu besar minyak masak
1 keping asam gelugur

CARA MEMBUATNYA :

1. Kisar semua bahan-bahan kecuali asam gelugur. Panaskan minyak di dalam kuali, tumis bahan kisar dan masak hingga pecah minyak. Masukkan juga asam gelugur ke dalam cili yang di masak agar pes tersebut tahan lama.

2. Pes cili ini boleh di simpan di dalam peti sejuk dan menjimatkan kerja memasak.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)