SUP DAGING ALA THAI

Assalamualaikum, 

Sup daging ala Thai memang salah satu menu yang kerap saya order ketika makan di restoran atau kedai makan Thai yang selalunya tukang masaknya terdiri dari warga muslim dari selatan Thai. Supnya memang menyegarkan sekali dan cukup digandingkan dengan nasi panas dan telur dadar sahaja. Tidak perlu banyak lauk pun, dan itu sudah nikmat dan puas makan.

Rasa supnya yang pedas, masam dan masin serta dihidangkan panas-panas itu memang menepati selera saya yang sememangnya gemarkan masakan Thailand. Bila order di restoran memang cepat sampai ke meja dan daging didalam sup yang dihidangkan juga begitu lembut sekali bila dikunyah. Sudah pasti daging tersebut direnih lebih awal sebelum disediakan. Begitu juga dengan saya bila memasak dirumah saya akan merenih daging lebih awal dan menyimpan didalam peti sejuk. Bila balik kerja, cuma keluarkan daging tersebut dan hanya mengambil masa yang pendek untuk menyediakan semangkuk sup daging ala Thai yang lazat untuk makan malam. 

Nak cuba resepi sup daging ala Thai? Jom kita lihat resipinya. Mungkin tak sama seperti di restoran Thai yang anda makan, tetapi InshaAllah...sedap :)

SUP DAGING ALA THAI 
1 Kilogram daging - dibersihkan
3 biji buah pelaga
1/2 sudu teh serbuk ketumbar
1/2 sudu besar serbuk lada hitam
1/2 sudu besar serbuk lada putih
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga cengkih
1 biji tomato 
5 tangkai cili padi
2 akar ketumbar - di ketuk
bawang goreng secukupnya
1 inci halia - di ketuk
2 biji limau nipis - ambil jusnya
1 labu bawang holland - di hiris kasar
1/2 sudu besar garam 
2 liter air
1 batang celery - di potong pendek


Cara memasak : 

1. Renih daging sehingga empuk. Ini mengambil masa yang agak lama dan selalunya saya akan merenih daging lebih awal sebelum proses memasak. Buang buih yang timbul dipermukaan periuk dengan sudu ketika proses merenih daging tersebut. Tambahkan air secukupnya jika ianya menyusut.
2. Masukkan buah pelaga, akar ketumbar, kulit kayu manis, bunga cengkih, halia, lada hitam, lada putih dan serbuk ketumbar serta renih lagi.

3. Seterusnya masukkan bawang holland, batang celery dan tomato serta renih lagi.
4. Akhir sekali masukkan cili padi dan perasakan dengan garam secukup rasa. 
5. Masukkan sup kedalam mangkuk dan perahkan limau nipis kedalamnya. Taburkan bawang goreng dan bolehlah dihidangkan bersama nasi panas.

Jika ada kesempatan bolehlah hasilkan bawang goreng sendiri kerana ia lebih harum dan ranggup

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)