KEK KISMIS YOGURT

Assalamualaikum, 

Kek Kismis yogurt ini saya buat semalam. Sambil-sambil mengemas stok barang dapur tu baru perasan, masih ada pek tepung gandum dalam simpanan. Maklumlah agak lama juga tak buat kek atau kuih muih. Jadi bila godek-godek dengan bahan-bahan yang seadanya didapur terhasil lah kek Kismis Yogurt. Yogurt nya pula saya guna perisa mixed berries keluaran Nestle. 

Alhamdulillah gebu dan 'moist' tekstur kek ni. Teringin nak cuba buat? Jom kita lihat resipi :)

KEK KISMIS YOGURT
Saiz loyang : 8 inci
Bahan-bahan
1 ½ cawan tepung gandum
1 ¼ sudu teh baking powder
½ sudu teh baking soda
60gm kismis - Gaul dengan 1/2 sudu besar tepung gandum
Secubit garam
1 cawan yogurt – saya guna yogurt nestle
¾ cawan gula kastor
2 biji telur – Gred A
1 sudu teh esen vanilla
½ cawan minyak jagung/masak 

Cara membuatnya :

1. Masukkan yogurt dan gula kastor kedalam mangkuk adunan. Pukul hingga gebu dan gula hancur. Masukkan juga telur satu persatu bersama esen vanilla sambil dipukul lagi.

2. Masukkan pula tepung gandum, baking soda dan baking powder yang telah di ayak sedikit demi sedikit dan secubit garam kedalam adunan sambil diputar. Tuang minyak sedikit demi sedikit dan putar lagi. 


3.  Masukkan kismis kedalam adunan dan kaup balik menggunakan spatula. Sisakan sedikit kismis untuk ditabur keatas kek. Sebelum itu pastikan kismis digaul dengan 1/2 sudu besar tepung gandum untuk mengelakkannya daripada tenggelam ketika membakar kek nanti.


4. Seterusnya tuang adunan kedalam loyang dan tabur baki kismis dan bolehlah dibakar. Setkan suhu oven pada 170'c dan bakarlah sehingga kek masak iaitu selama 45 minit hingga 1 jam (bergantung kepada jenis oven).


0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)