KACANG KUDA PEDAS DENGAN IKAN BILIS

Assalamualaikum,


Kudapan yang satu ini memang sedap dan menjadi kegemaran anak-anak saya. Tiap kali pulang dari sekolah mesti terselit plastik berisi kacang pedas di tangan. Sama macam saya waktu kecil dulu dan nampaknya kudapan yang satu ini memang sudah lama wujud ya...bayangkan sejak saya kecil.

Saya ingat lagi dulu masa zaman persekolahan ada teman bawa dan jual senyap-senyap di dalam kelas. kiranya 'black market' lah masa tu. Maklumlah, kalau tahu dek cikgu memang dikenakan tindakan. Jual pun tidaklah mahal mana, sebungkus 50sen sahaja dah puas makan. Sekarang ni anak-anak saya beli sebungkus RM 2.00 pun sikit je isinya. 

Kalau ada masa tu, saya buatkan juga untuk anak-anak. Tapi proses nak rebus kacang kuda ni memang lama. Sebaiknya di rendam dahulu semalaman dan esoknya bila rebus cepat empuk..kecualilah kalau ada pressure cooker. Nak cuba buat sendiri di rumah? Jomlah kita tengok resepinya... :).
KACANG KUDA PEDAS DENGAN IKAN BILIS 
Sumber : Marjina- MyR

Bahan-bahan
300gm kacang kuda - direndam semalaman dan direbus hingga empuk dan tos airnya
segenggam Ikan bilis - digoreng  (saya guna yang paling kecil - x perlu di kopek)
1 biji bawang besar - dihiris
1 cawan air asam jawa
Serbuk cili - letak mengikut selera pedas masing-masing (nak sedap lagi letak cili kisar)
2 pelepah daun kari
Garam + gula secukupnya
Cara-cara:

1. Panaskan minyak dan tumis bawang hingga wangi.

2. Masukkan serbuk cili dan air asam jawa. Biarkan serbuk cili masak dan menjadi pekat.
3. Masukkan gula dan sedikit garam.

4. Masukkan kacang kuda yang siap direbus empuk dan ditos tadi. Biarkan hingga kering.
5. Masukkan daun kari dan akhir sekali masukkan ikan bilis yang telah digoreng. Tutup api dan sedia untuk dihidang.