KEK PANDAN

Assalamualaikum,

Sebagai Ibu yang mengejar masa antara kerjaya dan masa di rumah dengan keluarga, kadangkala kerja memasak ini tidak dapat di lakukan sempurna seperti surirumah yang masanya lebih banyak bersama anak-anak di rumah.

Walaupun begitu sehabis mungkin saya ingin juga menyediakan juadah buat keluarga tercinta, walaupun sesuatu yang ringkas dan masa yang terbatas. Kesuntukan masa buatkan saya lebih memilih resepi yang ringkas tetapi boleh di nikmati oleh anak-anak sebelum berangkat ke sekolah. Pagi ini saya ada cuba buat kek pandan, yang resepinya saya ambil dari group masakan di facebook. Mudah benar resepinya dan anak-anak saya pun suka. Kepada yang suka mencuba resepi kek yang mudah, jom kita lihat resepinya... :)

KEK PANDAN
Sumber : Kak Mai Zura

2 cawan tepung gandum 
1 sudu kecil baking powder
( Di ayak bersama)

3 biji telur
1 1/2 cawan gula kastor
1 cawan minyak jagung /masak
sedikit pewarna hijau 

Dikisar dan tapis
2-3 helai daun pandan 
3/4 cawan air
(Boleh Juga ganti dengan paste pandan 1 sudu kecil)



Cara-cara

1. Satukan kesemua bahan-bahan di atas kecuali tepung. Masukkan dalam blender dan kisar halus.

2. Tuangkan dalam mangkuk besar dan masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil di kacau sebati.

3. Tuang ke dalam loyang yang di sapu majerin terlebih dahulu.



4. Bakar dengan suhu 170'c anggaran 45minit atau hingga masak. Kek ini lebih enak di nikmati selepas beberapa jam.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)