CONDENSED MILK CAKE

Assalamualaikum,

Condensed milk cake atau Kek susu pekat manis memang sedap dan menjadi kegemaran anak-anak saya. Bagi saya rasa manis kek ini sudah sesuai dengan selera tetapi bagi yang kurang suka manis boleh kurangkan jumlah gula sedikit dalam resipi ini. Kek ini juga tidak menggunakan sebarang serbuk penaik tetapi tetap gebu dengan syarat telur dipukul agak lama iaitu anggaran 1 minit. 

Condensed milk cake juga cenderung cepat masak/hangit, jadi kaedah 'bain marie' ketika separuh proses membakar amat membantu dan menjadikan warna kek ini cantik setelah masak.

Kalau teringin nak cuba buat condensed milk cake ini dirumah, bolehlah cuba resipi dibawah ini :) 

CONDENSED MILK CAKE 
Bahan Bahan :
240gm mentega 
240gm tepung gandum
300gm susu pekat manis
60gm gula kastor
4 butir telur - Gred A
1 sudu teh esen vanila

Cara membuatnya :

1) Pukul mentega dan gula hingga kembang dan pucat.

2) Perlahankan kecepatan mixer,masukkan susu pekat manis dan putar lagi sehingga bercampur rata.



3) Masih dalam kecepatan rendah,masukkan tepung sedikit semi sedikit dan pukul rata. Masukkan pula telur satu persatu dan pukul lagi dengan jarak 1 minit untuk sebiji telur.



4) Seterusnya tuang kedalam loyang yang sudah dialasi kertas minyak. Saya guna loyang aluminium jadi ianya lebih mudah dan tidak perlu dialas.



5) Untuk mengelakkan daripada kek cepat hangit adalah dianjurkan menggunakan kaedah 'bain marie' iaitu letakkan loyang yang lebih besar berisi air dirak oven paling bawah dan loyang berisi adunan kek dirak tengah (sila rujuk gambar).  Setkan suhu oven pada 180'c dan bakar selama 25minit. Setelah itu keluarkan loyang berisi air dan turunkan suhu oven kepada 150'c dan teruskan membakar selama 20minit atau sehingga kek masak.



0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)