PANDAN SWISS ROLL

Assalamualaikum,

Kepada yang belum pernah cuba buat swiss roll mesti risau untuk mencuba. Takutnya kek patah ketika digulung dan sudah pasti tak berbaloi dengan modal yang dikeluarkan. Hari ini saya ingin kongsikan resipi pandan swiss roll yang mudah lentur dan InshaAllah menjadi jika benar-benar ikut langkah demi langkah resipi yang diberikan. Kalau tak suka perasa pandan boleh sahaja buat swiss roll mengikut citarasa sendiri iaitu dengan menukarkannya kepada perisa coklat, strawberry atau rasa lain yang disukai. Anak-anak pasti suka jika dihidangkan dengan pandan swiss roll yang teksturnya tak kalah dengan yang dijual di kedai kek.

'Part' yang paling risau untuk mencuba dalam pembuatan swiss roll sudah pastinya ketika menyapu jem/krim dan menggulung. Ada yang gulung dahulu swiss roll sebaik sahaja keluar dari oven, dan buka seketika untuk menyapu jem serta gulungkan sekali lagi. Tetapi apa yang saya lakukan adalah sebaik sahaja swiss roll keluar dari oven, saya terus menyapu jem dan gulung. Alhamdulillah setakat ini saya berpuashati dengan hasilnya.

Baiklah bagi yang ingin mencuba buat sendiri swiss roll dirumah, bolehlah cuba resipi yang saya sertakan dibawah ini :)  

PANDAN SWISS ROLL
Bahan-bahan
6 biji telur - Gred A 
90 gram gula kastor
1 sudu makan ovellete
70gm tepung gandum 
10gm tepung jagung 
10gm susu tepung
1 sudu teh pasta pandan
125gm mentega -  cairkan dan sejukkan sebelum diguna

Cara membuat:

1. Sediakan loyang, sapu mentega dan lapik dengan kertas minyak.

2. Masukkan telur, gula kastor, pasta pandan dan ovellete kedalam mangkuk pengadun bersama tepung gandum, tepung jagung serta susu tepung yang telah diayak.
3. Pukul dengan mixer (high Speed) sehingga adunan benar-benar kembang. Proses ini mengambil masa 10 ke 15 minit.
3. Seterusnya masukkan mentega cair sedikit demi sedikit dan kaup balik dengan spatula sehingga adunan benar-benar bercampur rata. 

4. Tuang ke dalam loyang dan ratakan permukaannya. Bakar dalam oven yang sudah dipanaskan kepada 200'C sehingga masak.
5. Keluarkan dari loyang, telangkupkan dan tanggalkan kertas minyak yang dilapik dibawah kek tadi. Sapu krim, atau saya hanya gunakan delicia coklat dan gulung pandan swiss roll sambil dipadatkan. Saya gulung ketika masih panas selepas keluar dari oven.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)