KEK DURIAN CHEESE

Assalamualaikum, 


Selamat berhari minggu untuk semua pembaca yang sudi singgah ke blog ini. Perkongsian resipi hari ini special untuk penggemar durian. Kek durian yang gebu dan kaya dengan rasa durian dilapisi dengan krim cheese. Memang terbaik dan mudah untuk dicuba. Dalam gambar dibawah ini saya gunakan loyang kecil tetapi kalau pembaca teringin nak cuba buat di rumah, saya cadangkan guna loyang saiz 7inci x 7inci. 

Jom tengok resipi dan langkah demi langkah dibawah ni :) 


KEK DURIAN CHEESE
Bahan:
50 gram tepung jagung
50 gram tepung gandum
120 ml susu cair 
300 gram isi durian - lenyek hingga hancur
60 gram mentega
6 kuning telur
6 putih telur
100 gram gula pasir halus

Cara membuat:

1. Panaskan oven, masukan loyang berisi air untuk alas (kita akan bakar menggunakan kaedah steam bake)

2. Sediakan loyang saiz 7in x 7in, sapu margerin dan lapik kertas minyak.
3. Masukkan isi durian, mentega dan susu cair kedalam periuk dan panaskan sambil dikacau diatas api sehingga sebati. Setelah itu tutup api dapur dan ketepikan seketika.

4. Tuang isi durian yang dimasak tadi kedalam mangkuk pengadun dan masukkan tepung jagung serta tepung gandum sedikit demi sedikit sambil dikacau. Masukkan kuning telur dan kacau lagi hingga sebati.
6. Didalam mangkuk pengadun yang lain, pukul putih telur dengan gula halus hingga tahap 'soft peak' (kalau diterbalikkan mangkuk pengadun putih telur tetap gebu dan tak jatuh).

7. Sendukkan telur putih kedalam adunan kek sedikit demi sedikit sambil dikaup balik hingga adunan sebati. (jangan terlebih kacau). Seterusnya tuang kedalam loyang dan bakar dengan teknik steam bake (masukkan loyang adunan kedalam loyang lebih besar berisi air). 
8. Bakar pada suhu 170'c selama 75minit dan setelah kek masak dan dingin, bolehlah dihiasi dengan krim cheese.

RESIPI KRIM CHEESE
60gm krim cheese
30gm mentega
1/2 sudu teh esen vanilla
3/4 cawan gula icing

Cara membuatnya:

Masukkan krim cheese, mentega dan esen vanilla kedalam mangkuk. Pukul dengan mixer sehingga pucat dan masukkan gula icing sedikit demi sedikit sehingga sebati. Selepas itu bolehlah digunakan untuk menghias kek.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)