CREAMY CORN SOUP

Assalamualaikum, 

Apa khabar semua pembaca yang sudi jenguk ke blog pagi ni dan bagaimana cuaca di tempat anda? Di Langkawi hujan renyai-renyai dari awal pagi lagi dan dalam suasana mendung begini memang buatkan perut berdendang minta di isi. Sebelum ke pejabat pagi ni saya ada buatkan sarapan yang amat ringkas sekali iaitu creamy corn soup. Ala ala mat salleh pulak pagi ni kan...selalunya nasi lemak atau roti canai je yang mengisi perut. 

Kalau nak ikutkan sekarang ni memang musim jagung di Langkawi. Ramai yang menjual jagung dipinggir jalan atau dipasar-pasar malam. Tetapi pagi ni lebih praktikal lagi, saya hanya gunakan jagung tin iaitu kombinasi jenis cream dan whole kernel untuk membuat creamy corn soup sebagai sarapan pagi yang ringkas dan sedap.

Jom kita lihat resipi...mungkin ada yang teringin untuk mencuba.
CREAMY CORN SOUP
Bahan-bahan 
1 tin jagung - jenis Cream 
1 tin jagung - jenis whole kernel
2 sudu besar bawang holland cincang 
1/4 cawan air 
1 tangkai daun sup 
1 cawan susu segar 
garam secukup rasa
mentega untuk menumis
1 sudu besar minyak 
4 batang sosej
lada sulah secukupnya

Cara membuatnya :

1. Potong nipis-nipis sosej dan panggang didalam kuali sambil dibalik-balik hinga masak. Sebelum itu masukkan sedikit mentega kedalam kuali. Setelah sosej masak ketepikan seketika.


 2. Masukkan sedikit mentega dan minyak kedalam periuk. Tumis bawang holland dan daun sup hingga layu. Masukkan air dan kacau.

3. Tuang jagung cream dan whole kernel kedalam bahan tumis dan kacau agar bercampur sebati.


4. Seterusnya masukkan susu cair dan renihkan.

5. Perasakan dengan serbuka lada sulah dan garam secukup rasa. Hidangkan dengan menabur sosej tadi dan sedap dimakan dengan roti ataupun begitu sahaja.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)