BUBUR CHA CHA

Assalamualaikum dan selamat berhari minggu untuk pembaca yang sudi menjenguk ke blog ini. Bagaimana cuaca ditempat anda? Kalau di Pulau Langkawi saat ini mendung sahaja dan petang-petang begini mulalah berfikir sesuatu hidangan yang sesuai untuk mengisi perut. Mula-mula terlintas juga nak makan keledek rebus cicah kelapa parut, tapi...alangkah enaknya jika dapat hirup kuah serawa atau pengat yang lemak manis dan hidangkan pula ketika cuaca begini, kan :). 

Jadi pilihan untuk hidangan petang ini jatuh kepada bubur cha cha lah nampaknya. Kombinasi keledek oren, keladi dan cha cha sungguh sedap sekali. maklumlah, dah lama tak makan. Puas hirup kuahnya yang lemak manis tu. Gambar kat bawah ni cuma guna untuk 'shoot' sahaja tetapi realitinya saya pindahkan kedua-dua bubur cha cha dalam ramekin ini kedalam mangkuk besar selepas selesai ambil gambar dan habiskan semuanya. Hihihi...barulah puas makan. 

Buat bubur cha cha ni sangat mudah dan sama seperti bubur-bubur manis lainnya. Tapi bagi yang belum tahu, bolehlah ikut resipi dibawah ini. 

BUBUR CHA CHA 
1 ketul keledek + 1 ketul ubi keladi 
1/2  cawan cha-cha
1 kotak santan KARA (200ml)
800ml air (anggaran)
1/2 cawan gula melaka - dihiris
1 cawan gula pasir
secubit garam
Dua helai daun pandan - disimpul

Cara membuatnya:

1. Kupas dan potong kiub keledek dan ubi keladi. Cuci bersih dan kukus hingga lembut. Boleh juga merebus. Setelah itu toskan dan ketepikan seketika. 
2. Rebus cha cha sebentar dan setelah kembang, matikan api dapur dan toskan. Ketepikan juga seketika.

3. Didalam periuk lain, jerang air dan masukkan bahan santan kara serta daun pandan. Masukkan juga gula pasir, gula melaka dan secubit garam. Kacau hingga larut. 


4. Seterusnya masukkan keledek, ubi keladi serta cha cha dan renih. 


5. Jangan masak terlalu lama kerana ubi akan hancur. Cukup sekadar sebati dengan kuah dan setelah secukup rasa bolehlah matikan api dapur dan hidangkan.