VANILLA CHOC CHIP MUFFIN

Assalamualaikum,

Setiap pagi sebelum anak ke sekolah saya terfikirkan sarapan apa yang sesuai untuk mereka. Untuk menjimatkan masa, tiap pagi mereka di hidangkan dengan bijirin dan susu atau roti dan jem. Jika saya ada masa seperti hari ini, saya buatkan juga muffin dan tentu sedap di nikmati panas-panas dengan secawan milo sebelum berangkat ke sekolah.

Banyak resepi muffin dalam simpanan telah saya cuba dan salah satunya di ambil dari http://recipesasha.blogspot.com/, iaitu vanilla choc chip muffin. Masih banyak resepi muffin yang enak dari teman-teman maya boleh saya cuba selepas ini untuk mempelbagaikan lagi sarapan pagi untuk anak-anak saya sebelum ke sekolah dan yang pastinya mereka suka menikmati muffin yang masih panas dan baru keluar dari ketuhar. Baunya juga semerbak ketika di bakar di waktu pagi membangkitkan mood anak-anak untuk bangun dari tidur dan memulakan aktiviti pagi.

baiklah jom kita lihat resepi muffin vanilla choc chip yang bagi saya sungguh sedap rasanya :).
VANILLA CHOC CHIP MUFFIN
Sumber : http://recipesasha.blogspot.com/

BAHAN A
1 biji telur
1/2 cawan minyak sayuran  / minyak masak
3/4 cawan susu segar atau buttermilk
1 sudu kecil esen vanilla 


BAHAN B
2 cawan tepung naik sendiri 
3/4 cawan gula kastor (boleh di kurangkan)


BAHAN C

1 cawan  Chocolate Chips 


CARA MEMBUAT
1. Satukan semua bahan A

2. Satukan bahan B dalam mangkuk adunan, buatkan lubang di tengah campuran tepung.

3. Tuangkan bahan A kedalam lubang yang di buat pada bahan B

4. Masukkan bahan C, baru mula di kacau. Kacau jangan lebih dari 20 kali untuk mendapatkan tekstur muffin yang lembut.


5. Pindahkan ke dalam acuan muffin dan bakar dalam 20 hingga 25minit (suhu 170'C) atau bergantung pada oven masing-masing.



0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)