MUFFIN PISANG ALMOND

Assalamualaikum,

Kalau ada pisang masak ranum dan jemu dah nak buat cekodok, bolehlah lenyek dan jadikan muffin. Nak sedap lagi tabur dengan almond nibs, coklat chips atau apa-apa sahajalah ikut kreativiti masing-masing. Yang mudahnya muffin ni sebab anak-anak senang nak bawa sebagai bekal. 

Seronok kan sebagai ibu melihat anak-anak bawa bekal hasil dari air tangan sendiri. Tak susah pun buat muffin ni asalkan rajin mencuba. Tips yang paling penting untuk hasilkan muffin yang cantik adalah JANGAN terlebih kacau adunan. Tekstur muffin tak seperti kek...jadi cukup hanya kaup balik adunan dan tak mengapa jika terlihat agak berketul kerana ia akan menjadi cantik selepas dibakar. Pastikan juga sudukan 3/4 sahaja adunan kedalam acuan untuk dapatkan muffin macam gambar dibawah tu.

Selamat mencuba <3 

MUFFIN PISANG ALMOND
Bahan-bahan
200g tepung gandum
1/2 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
1/2 sudu teh garam halus
3 biji pisang besar - dilecek 
150gm gula kastor
1 biji telur
75gm - cairkan
1/4 cawan almond cincang (Almond nibs)
sedikit coklat chips 

Cara membuatnya:

1. Panaskan oven dan setting kepada 180'c. Atur cawan muffin kedalam dulang membakar.

2. Ayak bersama tepung, baking powder, baking soda dan garam. Ketepikan seketika.

3. Campurkan pisang lenyek, gula, telur dan mentega cair di dalam mangkuk besar. 


4. Tuang campuran tepung kedalam mangkuk adunan basah(pisang lenyek) dan kacau sebentar sahaja sehingga sebati. 

5. Masukkan juga almond cincang dan kaup balik. 

5. Sudu sama rata ke dalam cawan muffin dan taburkan dengan coklat chips atau coklat rice. Bakar di dalam oven selama 25 hingga 30 minit atau sehingga muffin masak.