JEJARI ROTI RANGGUP BERBIJAN

Assalamualaikum, 

Selalunya jika ada roti yang menghampiri tarikh luput kita buatkan puding karamel atau puding roti dan memang larislah selepas itu. Hari ini saya ingin berkongsi satu lagi resipi yang boleh dihasilkan daripada roti putih. Sesuai dibuat kudapan dan anak-anak pasti suka dengan rasa dan keranggupannya.

Nak membuatnya memang semudah ABC tetapi pastikan jangan terlebih susu ketika menyalut roti kerana roti akan menjadi lembik dan kembang sedikit ketika dibakar didalam oven. Cara yang terbaik adalah menyapu susu pekat dengan berus dipermukaan roti sebelum menyalut dengan bijan. Satu lagi jika anda dapati roti sudah elok masaknya dan kelihatan garing tetapi masih lembik, jangan risau kerana sebaik sahaja keluar dari oven roti ini akan menjadi ranggup. 

Jom cuba buat...hanya tiga bahan yang diperlukan :)

JEJARI ROTI RANGGUP BERBIJAN
8 Keping roti putih atau lebih
1/2 cawan susu pekat manis 
1/2 cawan bijan

Cara membuatnya:

1. Buang kulit disekeliling roti dan gunting sekeping roti kepada 6 bahagian.


2. Celupkan roti yang dipotong tadi kedalam susu pekat manis tetapi jangan terlebih susu kerana roti akan menjadi lembik ketika dibakar. Jika kurang mahir mengagak ketebalan susu yang harus disalut, sila gunakan berus untuk menyapu susu dipermukaan roti.



3. Golekkan roti yang dicelup susu tadi kedalam bekas bijan dan pastikan semua bahagian bersalut bijan.



4. Bakar di dalam oven pada suhu 180'c selama 10minit atau sehingga roti garing. Saya gunakan api atas dan bawah.

5. Bila roti sudah sejuk bolehlah dimasukkan kedalam bekas kedap udara.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)