KEK OREN COKLAT KUKUS

Assalamualaikum,

Ada dari pembaca blog ini yang email pada saya meminta dikongsikan resipi kek-kek yang dikukus kerana belum mahir menggunakan oven. Katanya kalau bakar kek menggunakan oven, selalu gagal. Ada yang mendap ditengah, ada yang terlebih masak diatas kek tetapi didalam masih mentah, ada yang dah ikut resipi betul-betul didalam blog tetapi bila buat sendiri tidak menjadi dan berbagai-bagai lagi kejadian yang menyebabkan dia gagal menghasilkan kek yang diidamkan. 

Apa yang boleh saya komen adalah, untuk membuat kek kita harus ada ilmu ataupun membuat rujukan dan tips-tips yang betul. Bermula dari penyediaan adunan sehinggalah 'setting' oven kerana kapasiti oven tidak sama diantara satu sama lain. Ianya tidaklah sesukar yang dibayangkan. InshaAllah saya akan kongsikan tips-tips tersebut diblog ini pada entry akan datang jika ada kesempatan.

Untuk pembaca yang email itu juga, inshaAllah saya akan kongsikan resipi-resipi kek kukus didalam blog ini dan saya mulai dengan entry hari ini iaitu kek oren coklat kukus. Jom kita lihat resipinya dan selamat mencuba :) 

KEK OREN COKLAT KUKUS
1 cawan gula kastor
1 cawan mentega 
4 biji telur gred A
1 3/4 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
secubit garam halus
2 sudu besar serbuk coklat 
1 biji buah oren (diparut kulit dan perah jusnya)
2 titis pewarna oren

Cara membuatnya :

1. Dalam mangkuk adunan, masukkan mentega dan gula. Putar sehingga gula larut. Setelah itu masukkan telur satu demi satu dan pukul sehingga campuran bertukar putih dan gebu.

2. Masukkan pula tepung yang telah diayak dengan baking powder dan garam halus. Gaul rata tepung ke arah yang sama tetapi dalam gerakan bulatan.

3. Asingkan adunan kepada dua bahagian. Satu bahagian masukkan serbuk coklat dan dan gaul rata.
4. Dalam mangkuk lain, masukkan parutan oren dan jus. Masukkan juga beberapa titis pewarna oren untuk warna yang lebih menonjol. Gaul rata.
5. Tuang kedalam loyang bersaiz 8inci berselang seli antara adunan coklat dan oren hingga selesai.
6. Panaskan pengukus, masukkan loyang kek tadi dan kukus dalam api sederhana selama kira-kira 1 jam atau sehingga kek masak. Jangan lupa tutup loyang dengan aluminium foil untuk mengelakkan air dari menitik diatas adunan.
7. Tunggu sehingga kek telah sejuk sebelum dipotong dan hidangkan.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)