KEK BELANG PANDAN CAPPUCINO

Assalamualaikum,

Salam ceria pagi Rabu, 6hb April 2016. Kek Belang Pandan Cappucino ini saya hasilkan menggunakan resipi asas kek marble sahaja dan saya pasti ramai yang dah tahu serta pernah mencuba resipi ini. Ia sangat mudah dan sesuai untuk yang baru mula belajar buat kek. Saya gemar buat kek yang ringkas macam ni kerana anak-anak suka makan dan rasanya pun tidak muak. 

Kek ini juga sesuai dihidangkan pada sebarang majlis atau pada hari raya yang akan datang. Boleh juga pelbagaikan rasa dengan mencampur pes mengikut selera anda dan cantik juga jika dibentukkan menjadi corak marble.

Bagi yang ingin mencuba resipi kek yang ringkas ini, jom kita lihat langkah demi langkah dibawah ini. :)
  
KEK BELANG PANDAN CAPPUCINO
Bahan-bahan
250 gm mentega
220 gm gula kastor
4 biji telur - Gred A
220 gm tepung gandum
1 sudu teh baking powder
50ml susu segar
1sudu teh pes cappucino
1 sudu teh pes pandan

Cara membuatnya :

1. Pukul mentega dengan gula hingga kembang. Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi. 
2. Kemudian masukkan tepung gandum yang telah diayak dengan baking powder berselang seli dengan susu segar. Pukul hingga sekata. 
3. Bahagikan kepada tiga bahagian. Satu bahagian dicampurkan dengan pes cappucino, satu bahagian dengan pes pandan dan satu bahagian lagi dibiarkan warna asal. Saya masukkan didalam plastik segitiga untuk memudahkan proses melapis adunan.
4. Sapu loyang dengan mentega dan alas dengan kertas minyak. Lapis adunan ke dalam loyang berselang seli. Lorek sedikit dengan lidi untuk corak yang lebih menarik.
5. Bakar pada suhu 170c selama 45minit - 50minit (Bergantung pada oven masing-masing). 

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)