PULUT AYAM THAI

Assalamualaikum,

Salam pagi jumaat yang penuh berkat. Sudah sarapan atau belum ni? Jika belum apa kata sekali sekala kita mencuba resepi yang lain sedikit dari negara jiran iaitu Pulut Ayam Thai. Siapa yang pernah merasanya pasti setuju bahawa hidangan ini memang sangat sedap, Tambahan pula di nikmati ketika ayam gorengnya masih panas dan di ganding pula dengan bawang goreng buatan sendiri yang ranggup serta sos cili thai. Mmmmm...cerita pun dah teliur ni. Hee..heee... :). 

Jika di utara semenanjung atau negeri-negeri yang hampir dengan selatan Thai, memang hidangan ini tidak asing lagi dan banyak di jual. Cuma yang kurang berkenan bagi saya adalah ada sesetengah peniaga memasukkan pewarna makanan yang banyak dalam ayam goreng. Resepi yang saya sediakan ini tidak memasukkan sebarang pewarna makanan tetapi gula yang di masukkan kedalam bahan perapan akan menjadikan warna ayam goreng ini cantik dan menyelerakan. 

Jomlah kita tengok resepi yang saya sediakan langkah demi langkah di bawah ni. 
PULUT AYAM THAI 

Bahan-bahan
Ayam sebelah - Di potong

Bahan A - Di tumbuk halus
5 ulas bawang putih
2 tangkai akar ketumbar - di potong kasar
1 sudu teh lada hitam 
1 sudu teh lada putih (lada sulah)
Bahan B
1 1/2 sudu besar gula
3 sudu besar kicap cair
1/4 sudu teh garam
1/4 cawan air 

Bahan C
1⁄2 cawan bawang merah di mayang nipis
1⁄2 cawan tepung beras

Cara memasak:

1. Untuk bahan perapan : Tumbuk semua bahan A dan gaul dengan isi ayam yang di potong tadi. Masukkan gula, garam, kicap cair dan air sambil di gaul rata. Perap sekurang-kurangnya 2 jam atau lebih sedap lagi jika di perap semalaman. Sesekali balik-balikkan ayam yang di perap untuk meratakan bahan perapan dengan isi ayam.

2. Untuk hasilkan bawang goreng yang melengkapkan dan melazatkan lagi hidangan pulut ayam ini, pastikan bawang merah yang di mayang tadi di kering menggunakan tisu dapur. Gaul dengan secubit garam dan goreng dengan api sederhana hingga kekuningan dan garing.

3. Sementara itu, keluarkan ayam yang di perap. Masukkan tepung beras kira-kira 1/4 cawan dahulu dan gaul dengan ayam tersebut hingga bersalut. Jika cair, masukkan sedikit lagi tepung. 


4. Goreng hingga garing di dalam minyak yang panas dalam 5 minit atau sehingga masak. Hidangkan dengan pulut yang di tabur dengan bawang goreng dan sos cili Thai. 

Untuk pulut, hanya kukus atau tanak seperti biasa. Boleh juga rujuk resepinya di SINI untuk versi kukus atau di SINI untuk cara memasak dengan periuk nasi elektrik.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)