10/06/13

NASI GORENG KURMA

Assalamualaikum,

Salam ceria pagi isnin. Bagaimana cuaca di tempat anda pagi ni? Di sini masih lagi hujan berlarutan sejak semalam. Cuaca memang tak menentu sekarang ni, sekejap hujan sekejap lagi pula panas terik. Untung zaman sekarang sudah canggih dan penggunaan mesin basuh memudahkan kerja surirumah menyuci dan mengeringkan pakaian. Kalau zaman dahulu, pasti rimas nak menguruskan bab pakaian jika cuaca begini..tambahan pula yang ada anak ramai yang lasak macam saya ni. :) 

Dah sarapan ke pagi ni? Kata seorang kawan saya tu...saya ni asyik share dan tayang bab makanan je. Tak jemu-jemu ke? :D. Bukan niat nak tayang pun...maklumlah, memasak pun ala kadar dan tak berapa nak ada skill. Sekadar berkongsi pengalaman memasak untuk yang baru nak belajar dan simpan resepi di sini untuk rujukan anak di masa depan. Dulu masa teknologi belum canggih, sekali nak masak terpaksa telefon mak bertanyakan resepi. Sekarang kan mudah anak-anak nak rujuk resepi terus di blog tanpa bertanya lagi.

Baiklah pagi ni saya ingin berkongsi resepi nasi goreng kurma yang sempat saya sediakan untuk sarapan anak-anak sebelum ke sekolah. Sedap juga, sesekali mencuba kelainan...jom kita lihat resepinya.

NASI GORENG KURMA 
Bahan-bahan
4 1/2 cawan nasi putih
1 sudu besar cili kisar dengan sedikit belacan
3 ulas bawang merah di hiris nipis
1/2 sudu besar serbuk rempah kurma (sebarang jenama)
1 cawan isi ayam di potong dadu
1 biji telur
sebatang lobak merah di potong dadu
1/2 biji bawang besar di mayang 
minyak untuk menumis
kicap sotong atau boleh juga di gantikan dengan garam secukup rasa.
Cara membuat:-

1. Tumis bawang merah dan cili kisar hingga garing

2. Masukkan serbuk rempah kurma, garam (atau kicap sotong) dan lobak merah. Gaul rata.

3. Masukkan pula isi ayam dan kacau sehingga masak. Pecahkan telur dan kacau sebati.

4. Akhir sekali masukkan nasi dan gaul rata. Enak di hidangkan dengan secawan teh panas.