JUS ROSELLE

Assalamualaikum,

Petang semalam ketika ke pasar basah, seperti biasa saya menjenguk di gerai makcik yang menjual ulam-ulaman kampung kerana selalunya ulam atau sayuran kampung yang susah di dapati ada di jual di situ. Kebetulan pula ada di jual kelopak-kelopak roselle yang masih segar dan saya beli 1/2 kg dengan harga RM 3.00 untuk di jadikan jus.

Mengikut carian di google, roselle di perkenalkan di Asia Tenggara melalui Malaysia sejak lebih dari tiga abad yang lalu dan di Malaysia roselle di kenali sebagai asam paya, asam kumbang atau asam susur oleh penduduk tempatan. Di India Barat pula ia di sebut sebagai Jamaican sorrel. Di Afrika, biji roselle di makan kerana di percayai mengandungi minyak-minyak tertentu. Manakala di Sudan, Roselle di proses untuk di jadikan minuman tradisional yang di namakan karkadeh iaitu minuman kebangsaan mereka.

Roselle kaya dengan antioksida (flavonoid dan antosianin), vitamin A, B dan C. kelopaknya digunakan untuk merawat jangkitan kencing, sembelit, menurunkan tekanan darah dan paras kolesterol. 

Banyak kebaikan jus ni ya...Tapi bagi saya, rasanya yang masam dan lazat seakan-akan jus ribena tu buatkan rasa ketagihan dan tak cukup segelas :D. Jom kita lihat bagaimana caranya untuk membuat jus yang mudah ni...

JUS ROSELLE 
Bahan-bahan 

20-25 kuntum kelopak Roselle 
2.5 liter air 
1 hingga 1.5 cawan gula - mengikut rasa (anda boleh gantikan dengan madu atau gula batu)
(bermula dengan 1 cawan gula, jika merancang untuk menambah ais kemudian bolehlah tambahkan kandungan gula)


Cara membuatnya:

1. Kopek kelopak roselle dan tanggalkan biji benih di dalamnya.

2. Masukkan kelopak roselle yang siap di kopek , gula dan air dalam periuk besar dan rebus selama 15-20 minit.

4. Masak hingga mendidih dan sebati. Hidangkan panas atau sejuk dengan ketulan ais.



0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)