BEBOLA KELAPA SALJU

Assalamualaikum,


Biskut Kelapa Salju ini saya benar-benar rekomen pembaca cuba membuatnya kerana ianya sangat sedap dan diakui oleh teman-teman sepejabat yang memang penggemar biskut ini sejak gigitan pertama ketika saya minta untuk mencubanya. Rasanya yang lemak-lemak manis kombinasi kelapa parut kering sungguh memikat selera.

Jom lihat resipi dibawah ini, tapi sebelum itu maafkan saya tidak sertakan langkah demi langkah cara membuatnya kerana ini adalah resipi yang saya hasilkan khas untuk Majalah Saji untuk bulan ini.

BEBOLA KELAPA SALJU
Bahan-bahan
1 cawan mentega - lembutkan
2/3 cawan gula icing
¼ sudu teh garam halus
2 sudu teh esen vanilla
3 sudu besar tepung jagung
2 cawan tepung gandum
1 cawan kelapa parut kering
1 ½ cawan gula icing untuk disalut pada biskut

Cara membuatnya :

1. Panaskan oven pada suhu 170’c, lapik loyang dengan kertas kek dan ketepikan seketika.

2.Putar mentega bersama gula icing dan garam halus hingga berkrim. Masukkan pula  esen vanilla, tepung jagung dan kelapa parut kering sambil diputar lagi.

3. Akhir sekali masukkan tepung gandum  dan kacau dengan spatula hingga bercampur. Jika adunan agak lembik, boleh masukkan sebentar kedalam peti sejuk agar mudah dibentuk.

4. Ambil 1 sudu besar adunan, bentuk bulat dan atur didalam loyang yang dilapik kertas kek. Bakar dalam 16 – 18minit atau sehingga dibawah biskut keperangan.

5. Bila biskut telah masak dan masih suam golek kedalam gula icing dan pindahkan ke atas redai. Setelah biskut sejuk sepenuhnya, golek sekali lagi kedalam gula icing untuk salutan yang sekata dan bolehlah disimpan kedalam bekas kedap udara.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)