BISKUT SEMPERIT SUSU BERKEJU

Assalamualaikum,

Biskut Semperit Susu Berkeju sempat menjadi resipi tular di media-media sosial pada tahun 2014 dan ini merupakan biskut favourite anak sulung saya. Tekstur biskut yang mencair dimulut dan sedap sangat.

Saya sempat buat satu adunan sahaja sebelum ini kerana permintaan anak untuk dibawa pulang ke asrama hari minggu yang lepas dan kabarnya dah habis pun dinikmati bersama teman-temannya. InshaAllah sehari dua lagi saya bercadang untuk buat lagi sempena lebaran. 

Resipi Biskut Semperit Susu Berkeju yang sedap ini saya ambil dari blog anna qawina. Terima kasih juga kepada Marizah Miza yang upgrade resipi semperit susu kepada versi cheese. izinkan saya share sekali lagi disini untuk sesiapa yang ingin mencubanya.

BISKUT SEMPERIT SUSU BERKEJU 
Sumber : Annaqawina / Marizah miza

Bahan-bahan: 
250gm susu pekat manis 
250gm butter lembut (tapi jangan terlalu lembik) 
500gm @ 540gm tepung jagung  
3 sudu besar adunan keju (resepi di bawah)   

Adunan Keju : 
(Pukul sebati semua bahan sampai pekat,simpan dalam peti ais boleh tahan selama 2 minggu) 
125gm cream cheese di biar lembut suhu bilik
2 sudu besar susu pekat
1/4 cawan susu cair 
1/4 cawan fresh cream (cair) 

Cara-cara : 

1. Pukul sebati susu pekat manis, butter dan adunan keju. Tak perlu pukul sampai kembang atau putih gebu.  Pukul guna senduk je.

2. Masukkan tepung jagung sedikit demi sedikit, sambil digaul sebati. Jika anda suka biskut yang lembab-lembab teksturnya, guna hanya 500g tepung jagung. Jika anda ingin tekstur biskut yang rangup tapi tetap cair dimulut, masukkan 540g tepung jagung. Jika suka biskut semperit susu berkeju bewarna, bolehlah titiskan warna kegemaran didalam adunan. 

3. Picitkan atas dulang yang dialas baking paper/oles dengan mentega. Tekankan ceri merah@coklat chips di atasnya.

4. Bakar dalam oven yang dipanaskan terlebih dahulu, 170C untuk 12-15 minit atau hingga bawah/tepi biskut nampak mula keperangan. Sejukkan dan simpan didalam bekas kedap udara. 

Tip: Untuk biskut, tak perlu dipukul sampai kembang seperti membuat kek, kecuali ia dinyatakan dalam resepi. Ini kerana apabila butter dan gula@susu pekat manis dipukul hingga kembang/gebu, kita masukkan udara ke dalam adunan. Apabila adunan ini dibakar, udara dalam adunan akan mengembang dan ini akan menyebabkan biskut turut mengembang. 

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)