KELEDEK JEPUN REBUS CICAH SAMBAL TUMIS

Assalamualaikum, 

Petang-petang begini sedap makan keledek rebus. Nak nak pula cicah dengan kelapa parut yang di gaul dengan sedikit garam atau sambal tumis. Memang berselera sekali dalam hujan lebat macam sekarang ni. Orang kampung macam saya memang sukalah hidangan macam ni. Kali ni saya gunakan keledek Jepun yang saiznya lebih kecil dari keledek tempatan yang ada di pasaran. Selain dari di rebus, keledek jepun ni pun sedap di bakar. Mudah sahaja nak bakar keledek ni, cuma balutkan dengan 'aluminium foil' dan bakar di dalam oven. Nak kukus pun boleh juga, tetapi kali ini saya merebusnya.   


Mudah sahaja nak rebus keledek. Cuma cuci bersih, masukkan sedikit garam dan rebus sehingga empuk. Cara nak buat sambal tumis pun macam biasa tetapi saya kongsikan juga di bawah ni.


SAMBAL TUMIS IKAN BILIS
1 Cawan Ikan bilis 
Gula secukup rasa 
garam - jika perlu

Bahan Kisar 
15 tangkai cili kering - di rebus sampai kembang dan toskan
2 labu bawang besar 
1/4 cawan minyak masak 
1 sudu besar ikan bilis
1/2 cawan air asam jawa

Cara membuatnya:

1. Goreng ikan bilis dan toskan. Ketepikan seketika.

2. Masukkan minyak masak ke dalam kuali, tumis bahan kisar sehingga betul-betul pecah minyak. Gunakan api dapur yang kecil.

3. Masukkan air asam dan gula, biarkan merenih lama sedikit.

4. Agak-agak dah pekat barulah masukkan ikan bilis yang telah di goreng tadi. Jika kurang masin bolehlah masukkan sedikit garam.

5. Hidangkan dengan ubi rebus dan gandingkan juga dengan kelapa parut yang di gaul dengan sedikit garam.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)