BINGKA TELUR

Assalamualaikum, 


Bingka telur ni saya buat untuk minum petang dengan keluarga pada hari minggu yang lepas. Idea nak buat bingka ni timbul bila melihat rimbunan daun pandan yang menjadi-jadi dibelakang rumah ibu dan tidak terurus. Bimbang juga jika makin dibiarkan jadi sarang makhluk berbisa...apalagi dimusim panas begini. Jadinya saya potong daun pandan, separuhnya saya simpul dan jadikan sebagai 'air freshner' dalam kereta, dalam almari pakaian dan separuhnya lagi simpan untuk buat kuih bingka telur.

Bila gunakan pati sebenar dari daun pandan yang dikisar buatkan bau wangi semerbak memenuhi dapur sampai ke ruang tamu ketika membakar bingka ini. Resipi bingka telur ini pula saya ambil disini dan dah ramai blogger yang mencubanya serta dah banyak berlegar di media sosial.

Bagi yang ingin mencubanya...saya kongsikan sekali lagi resipi di bawah ni. Jom lihat step by step tutorial yang saya sediakan.
BINGKA TELUR
Bahan-bahan
6 biji telur
2 cawan air daun pandan (atau 2 cawan air + pewarna kuning)
2 kotak santan (200ml x 2) atau santan pekat
3 cawan tepung gandum
2 cawan gula
1 sudu teh garam
4 sudu mentega -cairkan

Cara-cara

1. Gunting daun pandan secukupnya dan masukkan kedalam blender bersama 2 cawan air. Kisar hingga halus dan tapis.


2. Masukkan air pati pandan yang ditapis tadi kedalam blender bersih. Pecahkan telur kedalam mangkuk dan masukkan juga kedalam blender tersebut.


3. Masukkan juga gula pasir, tepung, garam, mentega cair dan santan kedalam blender dan kisar hingga halus dan tidak berketul.


4. Seterusnya masukkan 1 sudu minyak masak kedalam loyang, lengserkan  dan masukkan loyang kedalam oven. Bila loyang sudah panas, tuang adunan yang dikisar tadi dan masak dengan api atas dan bawah sehingga perang. Saya setkan oven pada suhu 180'c dan bakar selama 1 1/2 jam.


0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)