LAKSA UTARA

Assalamualaikum, 


Dah lama tak buat laksa. Kalau teringin pun saya makan di luar, tetapi...tak puas rasanya dan tak boleh ulang-ulang makan. Ada berbagai versi laksa ni dan yang saya buat semalam adalah laksa utara yang ada sedikit kelainan iaitu masukkan sedikit isi ikan tenggiri masam yang di goreng dan tumbuk halus kedalam kuahnya. Soal rasa...memang sedap sangat dan ada kelainan dari kuah laksa yang saya buat sebelum ini. 

Seperti biasa, ketika menghidang laksa...masukkan juga hirisan timun, pucuk gajus@pucuk putat, hirisan bawang besar atau hirisan cilipadi jika suka. Jika telur rebus pula saya suka telur yang agak separuh masak (tidak terlalu keras).

Baiklah jom cuba masak laksa utara. Kali ini resipi saya ambil dari FB Cheff Is. Bagi yang ingin mencuba resipinya ada dibawah ini tapi saya dah ubah sedikit jumlah bahan-bahannya kerana hanya buat 1/2 Kg ikan sahaja, iaitu separuh dari resipi asal.


LAKSA UTARA
1/2 Kilogram ikan sardin (saya guna ikan kembung)
6 keping asam gelugur 
1/2 genggam daun kesum 
1 kuntum bunga kantan - dibelah 4
Garam dan gula secukup rasa
serbuk perasa - jika suka 
1 ketul ikan tenggiri masam - digoreng, asingkan tulang dan tumbuk hingga halus

Bahan Kisar 
20 tangkai cili kering - digunting, rebus dan toskan
1 inci belacan 
4 labu bawang besar  

Cara membuatnya :

1. Siang ikan, cuci bersih dan rebus dengan 2 keping asam gelugur. Setelah itu kisar dan tapis tulangnya. 

2. Siapkan juga bawang besar, belacan dan cili kering. Kisar hingga halus.

3. Masukkan isi ikan yang ditapis kedalam periuk beserta cili kisar tadi.

4. Seterusnya masukkan baki 4 keping asam gelugur, daun kesum, bunga kantan, garam dan gula@serbuk perasa secukupnya.


5.  Akhir sekali masukkan isi ikan tenggiri masam dan masak kuah hingga mendidih. Bolehlah dihidangkan bersama laksa yang siap direbus berserta ulam-ulaman.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)