MASAK LEMAK KOBIS DENGAN SOTONG

Assalamualaikum, 

Dah hampir seminggu tak sedap badan dan demam, Alhamdulillah hari ni rasa OK sedikit dan mula teringin nak makan nasi dengan lauk simple pembuka selera. Bila ke Pasar pagi tadi saya belilah sebungkus ikan gelama kering dan bila fikir-fikir, sedap pula gandingkan dengan masak lemak kobis dengan sotong. Kebetulan, Pulau Langkawi sekarang ni banyak bekalan sotong dan aktiviti mencadat sotong memang meriah dikalangan nelayan dan pelancong pada waktu malam.

Baiklah, sebaik sahaja balik dari pasar saya terus masak dan resipi masak lemak kobis ini saya skodeng dari rumah Cik Mat Gebu, cuma saya ubah suai sedikit ikut bahan yang ada dirumah ni. Simple je resipinya tapi...tersangatlah sedap, secukup rasa. Jom kita jamu mata...pada yang teringin nak masak, bolehlah ikut resipi dibawah ni atau selusuri link blog Cik Mat untuk resipi asal.

MASAK LEMAK KOBIS DENGAN SOTONG
Bahan-bahan
1/2 biji kobis bulat saiz sederhana - dihiris, cuci dan toskan
1 tangkai cili merah - di mayang
5 ekor sotong - di hiris tak putus 
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
2 sudu besar udang kering - rendam 10 minit, tos dan tumbuk kasar
1 biji bawang besar- hiris halus
4 ulas bawang putih-  diketuk
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

Cara membuatnya : 

1. Bersihkan sotong don potong tak putus.

2. Masukkan bawang besar, bawang putih, sotong dan udang kering kedalam periuk bersama santan cair. Kacau dan masak hingga mendidih. 

3. Masukkan kobis dan gaul rata. Masak sekejap.

4. Tuang sedikit air jika perlu. Kacau, masukkan cili merah. Tambah pati santan dan perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau perlahan dan biar mendidih dengan api kecil sambil dikacau selalu. 
Rasa dan jika sudah secukup rasa boleh matikan api dapur.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)