KEK MARBLE KLASIK

Assalamualaikum, 

Sehari dua ini memang buat kek je kerjanya sebab nak habiskan stok telur yang masih berbaki lepas buat kek dan biskut masa hari raya yang lalu. Hari tu beli banyak sebab risaukan stok telur gred A yang selalu saya gunakan untuk buat kek habis. Maklumlah Langkawi ni terpisah dari tanah besar. Kalau cuti perayaan selalunya kargo yang membawa barangan harian akan menghentikan operasi beberapa hari sesuai dengan cuti umum yang diperolehi. Sebab tu lah saya beli siap-siap simpan. Sudahnya telur yang dibeli tu tak habis pun guna, dan baru sekaranglah keluarkan untuk buat kek atau masakan yang berasaskan telur.

Untuk hari ini saya masukkan resipi marmer kek jadul iaitu resipi yang saya cuba dari blog catatan nina dari resipi asal Pak Sahak. Kalau ada yang tidak faham, maksud jadul tu adalah singkatan dari 'jaman dulu', sama maksudnya dengan klasik. Jadi untuk memudahkan carian bagi pembaca blog disini saya gantikan namanya kepada kek marble klasik iaitu maksud yang sama dengan resipi asal.

Yang paling saya suka dengan resipi ini kerana kaedah 'all in one' iaitu masukkan semua bahan kedalam mangkuk mengadun dan putar. Langkah kedua pula masukkan mentega cair + minyak dan kaup balik. Kek boleh terus dibakar. Tetapi...hihihi ada tapinya tau. PASTIKAN kesemua adunan di pukul hingga benar-benar kembang (lebih kurang 10 minit) iaitu lepas dipukul dan diangkat 'mixer,' adunan jatuh perlahan-lahan dan tidak cair. Barulah masukkan mentega cair yang dicampur dengan minyak sedikit demi sedikit dan kaup balik dengan spatula hingga bercampur. 

Nak cuba buat kek ini dirumah? Jom kita lihat resipinya :) 

KEK MARBLE KLASIK 
@Nama asal marmer cake jadul - pak sahak

Bahan-bahan
5 biji telur - Gred A
125 gm gula kastor
1 sudu teh ovelette
1 sudu teh esen vanilla
150 gm tepung gandum
15 gm tepung jagung 
15 gm susu tepung 
100 gm mentega cair - cairkan 
50 gm minyak sayur/jagung 
2 sudu teh serbuk koko

Cara membuatnya : 

1. Panaskan oven 180'C. Sediakan loyang, sapu mentega dan tabur tepung. Ketepikan seketika.


2. Ayak tepung tepung gandum, tepung jagung dan susu tepung.  



3. Masukkan telur, gula pasir, ovellete dan esen vanilla kedalam campuran tepung yang diayak tadi dan pukul hingga mengembang (all in one method).

 4. Campurkan mentega dengan minyak sayur, kemudian tuang sedikit demi sedikit ke dalam adunan. Kaup balik hingga tercampur rata.


 5. Ambil separuh adunan, masukkan serbuk koko dan kacau rata. Tuang adonan putih ke dalam loyang, kemudian tuang adonan coklat di atasnya. Lorek dengan lidi atau chopstick untuk mendapatkan corak marble. 

6. Bakar didalam oven selama kurang lebih 30-45 minit (Bergantung kepada oven masing-masing). Setelah masak, angkat dan segera keluarkan dari loyang agar kek tidak mengecut. 

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)