KEK LUMUT

Assalamualaikum, 

Salam pagi jumaat untuk semua pembaca yang sudi masuk kesini. Dah agak lama tak update blog, kecuali semalam saya masukkan entry ketupat palas jagung manis. Tenggelam timbul je mood berblogging kebelakangan ini kan. InshaAllah lepas ni harapnya ada lebih banyak masa nak tepek 'resipi' dan gambar dalam blog kesayangan ni.

Kek Lumut ini saya buat dua hari sebelum hari Raya yang lalu, baru hari ini sempat kongsikan, resipi asal dari Rohaimi Ahmad. Buat kek lumut ni cabarannya sama juga dengan kek buah kukus kerana mengambil masa yang lama untuk mengukus. Kalau nak makan segera selalunya saya cuma kukus selama 2 jam tetapi untuk disimpan lebih lama, 4 jam mengukus adalah masa yang ideal.

KEK LUMUT
300gm mentega (saya guna buttercup)
100gm gula halus
5biji  telur - Gred A
200gm  Tepung gandum
200gm  horlick
200gm  susu pekat manis
4sudu besar sri kaya
1 sudu teh esen pandan
1 ½  sudu besar pewarna hijau

Cara membuatnya :

1. Sediakan loyang dan sapu majerin disekelilingnya dan tabur sedikit tepung. Alaskan kertas minyak didasar loyang. Jika inginkan kek yang lebar gunakan loyang 8inci dan kalau nak kek yang tinggi guna loyang bersaiz 7inci.

2.  Didalam mangkuk adunan putar gula, sri kaya, susu dan mentega sehingga ringan dan kembang.

3.  Masukkan telur satu persatu dan putar lagi. Seterusnya masukkan tepung sedikit demi sedikit dan putar.

5.  Masukkan juga horlick dan teruskan putar hingga adunan sebati.

6.  Akhir sekali masukkan esen pandan dan pewarna hijau. Tuang kedalam loyang dan kukus selama 2 jam dengan api sederhana. Kalau inginkan kek tahan lama, boleh panjangkan tempoh mengukus selama 4jam.


TIPS MENGUKUS KEK
(Sumber : Dayang Jack)

1. Pastikan loyang yang digunakan hendaklah bersesuaian dgn kuantiti bahan kek. Loyang kek hendaklah kering dan tidak bocor

2. Pengukus dan perkakas kek hendaklah bersih

3. Elakkan adunan kek dari terkena air kerana ia akan merosakkan kek

4. Gunakan telur yang segar

5. Lapikkan loyang kek dengan baking paper supaya mudah nak dikeluarkan dari loyang setelah masak. Seeloknya, griskan loyang yang telah dilapik tadi dengan mentega dan taburkan sedikit tepung di permukaan dan di sekelilingnya. Kemudian tangkupkan loyang tersebut sambil diketuk-ketuk sedikit utk mengeluarkan lebihan tepung tadi.

6. Setelah adunan kek dimasukkan ke dalam loyang, tutup dengan aluminium foil atau plastik untuk mengelakkan dari terkena titisan air semasa proses mengukus.

7. Lapkan tudung pengukus setiap kali hendak menambah air. Gunakan air panas sahaja.

8. Jangan menggunakan api terlalu besar dan terlalu perlahan. Kek akan lambat masak atau tidak naik sempurna.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)