LAKSA GORENG

Assalamualaikum, 

Wah...laksa gorenglah pulak sarapan pagi ni. Ini semua sebab sayang nak buang laksa yang masih berbaki. Kan dua hari lepas saya buatkan laksa lemak...bila tak habis tu, saya masukkanlah  kedalam peti sejuk. Jadi pagi ni acah-acah sarapan pagi di jepun lah pulak, makan udon goreng. 

Kepada sesiapa yang tak pernah masak laksa goreng ni, cubalah sekali. Serius sedap tau...kenyal-kenyal gitu. Bahan-bahan sos untuk menggorengnya tu macam biasa kita guna untuk goreng bihun atau mee juga. Jom kita tengok bahan-bahan dan cara menggorengnya..lain kali kalau ada laksa yang tak habis jangan dibuang, sayang tau. Tukarkan kepada laksa goreng.  

 

LAKSA GORENG 
Bahan-bahan
Laksa yang telah siap di rebus - anggaran 300gm 
minyak untuk menumis
2 ulas bawang putih - dicincang 
2 sudu besar cili kisar 
100gm udang - dikopek kulit dan buang urat dibelakangnya
1 sudu besar bijan - goreng sebentar tanpa minyak 

Sayuran : Saya guna lobak merah - dihiris seperti bilah mancis, daun bawang dan sayur tau miu (boleh gantikan dengan taugeh)

Bahan sos
1/4 cawan air
1 sudu besar sos tiram 
1/2 sudu besar kicap pekat 
3 sudu besar kicap manis 
1 sudu besar kicap cair
sedikit serbuk perasa - jika suka

Cara memasak:

1. Panaskan minyak didalam kuali, tumis bawang putih hingga naik bau. Masukkan cili kisar sambil dikacau. 
 2. Masukkan udang, lobak merah dan daun bawang dan kacau lagi sebentar sahaja. Seterusnya masukkan laksa dan kacau hingga sebati.
3. Tuang pula bahan sos dan air dan kacau lagi hingga semua bahan bersalut dengan laksa. 
4. Tabur sayur tau miu dan kacau lagi. Jika tak ada sayur ini gantikan dengan taugeh.
5. Setelah secukup rasa, matikan api dapur dan masukkan laksa goreng kedalam pinggan. Tabur bijan goreng dan sedap juga dihidangkan dengan cili jeruk.