KEK MARBLE 3 RASA

Assalamualaikum, 

Bermula dari hari ini bolehlah saya kongsikan resipi kek-kek simple yang sempat saya buat sempena menyambut kedatangan lebaran penghujung bulan lepas. Maklumlah dah lama blog tak di update. Sementara datang kerajinan ni bolehlah tepek disini untuk rujukan sesiapa yang ingin mencubanya. 

Bagi follower atau pengunjung blog yang juga sahabat saya di facebook mesti perasan yang saya dah lama tak aktif berkongsi resipi dan link resipi disana kerana kesulitan untuk login ke facebook. Sekejap boleh sekejap pula loading, jadi buat sementara ini saya update di blog sahaja. Tetapi inshaAllah dalam masa terdekat ini saya akan pastikan juga facebook berfungsi seperti dulu lagi. 

Untuk hari ini jom kita cuba resipi kek marble 3 rasa atau resipi asalnya Tri Color marble cake yang saya ambil resipinya dari Kitchen Snippet.
KEK MARBLE 3 RASA
Bahan-bahan :
226gm mentega
220grm gula kastor
6 biji telur - Gred A
260gm tepung gandum 
4 sudu besar susu cair/susu segar
1 sudu teh baking powder
Pewarna makanan : saya guna warna hijau dan merah jambu
Perasa : Pandan/ strawberry dan vanilla

Cara membuatnya:

1. Sediakan loyang terlebih dahulu, sapu mentega dan lapik dengan kertas kek. Ketepikan seketika. Panaskan oven pada suhu 180'c.

2. Pukul mentega dan gula kastor hingga bertukar pucat dan gebu. Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi hingga bercampur.
3. Ayak tepung dengan baking powder, perlahankan kecepatan mixer dan masukkan tepung tadi sedikit demi sedikit dan akhir sekali masukkan susu cair.
4. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian dan campurkan perasa pandan dan beberapa titis pewarna hijau. Satu bahagian lagi campurkan dengan perasa strawberry dan beberapa titis pewarna merah jambu dan biarkan bahagian terakhir tanpa warna dan titiskan sedikit perasa vanilla. 
5. Masukkan adunan berselang seli kedalam loyang dan bakar kira-kira 45minit atau sehingga kek masak (bergantung kepada oven masing-masing). Setelah kek masak, biarkan didalam oven selama 10minit dan pindahkan keatas redai untuk disejukkan.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)