SAMBAL AYAM CILI HIDUP

Assalamualaikum, 

Salam jumaat yang penuh barokah. Masak apa agaknya hari ini untuk keluarga? Yang simple-simple pun tak apa asalkan keluarga suka dan jimat sebenarnya kalau rajin memasak dirumah ni. Tak semestinya masak kat rumah kita langsung tak menikmati hidangan di luar, ye tak? Pasti ada masanya untuk itu juga. sibuk sekali pun kalau dah berkeluarga, apa lagi mempunyai anak-anak airtangan kita tetap dinanti-nantikan walaupun sekadar telur goreng mata. Macam kita suka masakan ringkas ibu kita di kampung...macam tulah perasaan anak-anak kita.

Antara resipi ringkas yang selalu saya masak waktu pagi sebelum masuk ke tempat kerja adalah sambal ayam. Keluarga saya pencinta menu yang pedas-pedas jadi saya gunakan cili hidup iaitu cili merah + cili padi untuk masak sambal ayam pada pagi ini. Kalau nak guna cili kering pun boleh juga...ikut selera kitalah ye.

Jom lihat resipi sambal ayam cili hidup dan selamat mencuba:) 
SAMBAL AYAM CILI HIDUP 
1/2 ekor ayam - dibersihkan dan gaul dengan garam kunyit
Goreng hingga masak
1 labu bawang besar - dipotong bulat 
2 batang serai - diketuk 
sedikit minyak untuk menumis
1 sudu besar asam jawa diramas dengan 1 cawan air. Saring dan ambil jusnya.
Garam dan gula secukup rasa

Bahan Kisar (Bahan B)
1/2 inci halia
3 tangkai cili merah 
7 tangkai cili padi (lebihkan kalau suka pedas)
4 ulas bawang merah 
2 ulas bawang putih  

Cara membuatnya :

1. Kisar semua bahan B sehingga halus dan panaskan kuali. 

 2. Tumis bahan kisar beserta serai dan kacau hingga pecah minyak dan hilang bau mentah cili. Masukkan jus air asam jawa kedalam bahan tumisan tadi dan kacau hingga sebati

3. Perasakan bahan tumisan dengan garam dan gula secukup rasa dan masukkan ayam yang telah digoreng kedalamnya. Jika kuah agak pekat, tambahkan sedikit lagi air, tutup kuali dan renihkan dengan api sederhana sehingga kuah sebati dengan ayam.

4. Seterusnya masukkan bawang besar dan kacau hingga bawang tersebut hingga layu. Setelah masak dan secukup rasa bolelah matikan api dapur.
  

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)