DONAT KELEDEK UNGU

Assalamualaikum, 


Sekarang ni tengah viral keria gula melaka tapi saya sendiri pun belum berkesempatan untuk cuba membuatnya. Bila tengok ramai teman di media sosial berkongsi gambar keria gula melaka buatan masing-masing memang teringin sangat nak try tetapi belum ada kesempatan buat masa ini. 

Hari ini saya ingin berkongsi kuih yang dihasilkan dengan keledek juga iaitu Donat keledek ungu. Resipi dan gambar ini sebenarnya pernah disiarkan bersama 5 lagi resipi minum petang buatan saya dalam Majalah Saji Keluaran Disember 2016.

Untuk yang tidak berkesempatan membeli majalah keluaran Disember tu mulai hari ini saya akan kongsikan resipinya satu persatu didalam blog ini tetapi ada yang sempat saya ambil gambar step by step dan ada pula yang hanya sempat shoot gambar final sahaja. 

Jom kita lihat resipi dan cara membuatnya :) 

DONAT KELEDEK UNGU
Bahan-bahan
125gm keledek ungu - Kukus dan lenyek
275gm tepung protein tinggi
1 sudu teh yis
50gm  gula pasir
1 biji kuning telur
110ml air suam
2 sudu besar margerin

Cara Membuatnya:

1. Campur tepung protein tinggi, ubi ungu, yis, gula, dan kuning telur. Kacau  rata dan uli sambil di tuang air sedikit demi sedikit.
2. Masukkan margerin dan teruskan menguli hingga hingga doh menjadi elastik.
3. Rehatkan doh selama 30 menit dan bolehlah ditimbang kira-kira 30gm tiap satu. Bulatkan adunan dan buat lubang ditengahnya. Boleh juga guna acuan donat.
4. Rehatkan lagi adunan selama lebih kurang 20minit. Panaskan minyak dan goreng dengan api kecil hingga masak. Tabur gula icing ataupun boleh juga hiaskan dengan coklat dan kekacang.



Resipi ini pernah disiarkan dalam Majalah Saji edisi Disember 2016

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)